13 miljoen euro nettowinst bij Sligro in eerste helft 2019

De Sligro Food Group maakte tijdens het eerste half jaar van 2019 op een omzet van 1.135 miljoen euro een winst van 0,4% ten opzichte van dezelfde periode in 2018, goed voor een nettowinst van zowat 13 miljoen euro. Koen Slippens, CEO: “Het economisch klimaat in Nederland en België koelde in de eerste jaarhelft behoorlijk af. De daling van het consumen­tenvertrouwen in beide landen lijkt daarmee opnieuw een voorspellende waarde voor de marktontwikkeling te zijn. In Nederland zagen we nog een kleine plus in de markt. Die is vooral prijsgedreven. In België is sprake van een krimpende markt. De kosten van logistiek, energie en personeel lieten een behoorlijke stijging zien. Al met al uitdagende omstandigheden voor ons en onze concurrenten en dus zaak om flink aan de weg te timmeren voor de toekomst en gelijktijdig de business vandaag door deze markt te loodsen.

In Nederland nam de omzet in lijn met de markt toe en waren we redelijk in staat de kostenstijgingen in de operatie op te vangen. Naast de dagelijkse operatie werken we aan een aantal grote projecten zoals onze SAP implementatie en de integratie van Heineken. Bovendien is de carve out van retail per ultimo juni afgerond. De combinatie van deze activiteiten heeft wel tot gevolg dat we de kosten van onze centrale organisatie nog niet hebben afgebouwd in de mate die wij nodig achten om het verlies aan dekking vanuit retail op te vangen.”