Brouwerij Huyghe versterkt lokale verankering

Brouwerij Huyghe uit Melle versterkt de lokale verankering in het Gentse. Na de Gentse Feesten worden in het Waterhuis aan de Bierkant in het centrum van Gent 2 nieuwe bieren aan de kaart toegevoegd: JIPA en Aloha (vanaf sept), twee ‘selected by Huyghe’ –  limited edition bieren. En dat is niet toevallig: brouwerij Huyghe is immers meerderheidsaandeelhouder geworden van het legendarische biercafé én van ‘t Dreupelkot. Nadat brouwerij Huyghe eerder al een gebouw aan de Botermarkt kocht om er op termijn de Gentse microbrouwerij Artevelde onder te brengen, meldt het nu een meerderheidsaandeel te hebben verworven in het Gentse biercafé Waterhuis aan de Bierkant en t’ Dreupelkot. Eigenaar Paul Rysenaer – beter gekend als Pol van ’t Dreupelkot – en de brouwerij kondigden ook aan dat er niet aan de ziel van het legendarische café zal getornd worden, maar dat het café in dezelfde stijl uitgebreid wordt door het aanpalende restaurant Chez Leontine in te nemen. Alain De Laet, Gedelegeerd Bestuurder van de brouwerij: “We hebben er de laatste jaren bewust voor gekozen om onze aanwezigheid op de lokale, Gentse markt te versterken. Zo waren we de afgelopen jaren tijdens de Gentse Feesten prominent aanwezig op de Groentenmarkt en ook dit jaar richten we een pop-up bar op, dit keer aan de Botermarkt. En door partner te worden van het Waterhuis willen we van het café nog meer een bier-hotspot maken.”

Nog meer innovaties

De innovatiedrang van de brouwers bij Huyghe valt niet te stoppen, want speciaal voor de zomer én speciaal voor de Franse markt werd het ‘Paranoia’-bier gebrouwen. Het is een single malt and single hopped bier van 5,6% dat perfect aansluit bij de tendens naar lichtere, fruitig gehopte bieren. Alain De Laet: “We zien inderdaad dat er op de biermarkt een verschuiving is richting lichtere bieren en als innovatieve brouwer willen we daar dan ook op inspelen. Dat doen we onder meer met Paranoia, maar ook met onze ‘Selected by Huyghe’ – bieren, die lichter zijn dan ons Delirium gamma. In het najaar en de winter zullen trouwens nog 2 nieuwe bieren gelanceerd worden als onderdeel van ‘Selected by’. Indien de respons bijzonder positief is, bestaat de kans dat één van de ‘Selected’- bieren permanent zal opgenomen worden in het gamma. ”