Waarschijnlijk bent u ook op de take-away-kar gesprongen. Uiteindelijk helpen alle beetjes in deze barre Horecatijden.

En dus heeft u ook vastgesteld dat het laten afhalen of bezorgen van maaltijden toch een beetje anders is dan het serveren in uw eigen zaak. Misschien moest u een andere werkorganisatie invoeren? De BTW-voet is verschillend, wat meebrengt dat u uw kassa en boekhouding moet aanpassen. En de HACCP-regels liggen ook een beetje anders. Maar als u het goed aanpakt zal take-away een succesnummer zijn en blijven. Volgens alle marktspecialisten zal het zelfs na de heropening van de Horeca blijvend belangrijk zijn. Onlangs lazen we het getuigenis van een chef die zo tevreden is over de verkoop dat hij er ernstig aan denkt om zich in de toekomst nog uitsluitend op take-away te richten. 

De goede aanpak, dan denken we vooral aan de voedselveiligheid en de presentatie van de gerechten. Uiteraard kan u gerechten meegeven in uw eigen porselein, mits waarborg. Dan moet u echter wel opletten dat bij terugname alles grondig gereinigd en ontsmet wordt. Waarschijnlijk moet u de reinigingsprocedures in uw HACCP-plan herschrijven. 

Respect voor de natuur

Het is interessanter om alles te verpakken in recipiënten voor eenmalig gebruik, uiteraard goedgekeurd voor levensmiddelen. Die zijn er vandaag in alle kleuren en vormen, van trendy tot stijlvol elegant. Daartegen wordt nogal eens opgeworpen dat ze het milieu erg belasten, maar dat hoeft niet zo te zijn. Die keuze is aan u. Er is voldoende aanbod aan biologisch afbreekbare en composteerbare disposables. Ze zijn meestal vervaardigd uit organische materialen, zoals bagasse, een bijproduct van bamboe of de suikerrietproductie. Wanneer het dan toch niet zonder plastic kan, kan ook dit in recycleerbare en biologisch afbreekbare versie. 

Verwaarloos uw klanten niet 

Ineens was voor veel trouwe klanten het vertrouwde restaurant weg, voor lange tijd. Ze voelen zich verloren. Maar het contact met uw vaste klanten is uiterst belangrijk, zeker in deze dagen. Take-away is dan een tool om met hen in contact te blijven. Laat hen weten dat ze ook aan huis van uw gekende bereidingen kunnen genieten. Weliswaar zal u bepaalde gerechten een beetje moeten aanpassen, maar blijf uw huisstijl trouw. Zorg ook dat u met hen in verbinding blijft via de sociale media, vandaag belangrijker dan ooit. Houd uw website up-to-date, met foto’s en filmpjes van uw take-away bereidingen. 

De raad van specialisten

Wij vroegen aan enkele specialisten om tips. 

Rodolphe Van Nuffel, is Head Of Corporate Affairs bij Deliveroo. 

“Restaurants zijn uiteraard volledig vrij om het verpakkingsmateriaal naar hun keuze te gebruiken. Echter, wij moedigen het aan om zoveel mogelijk ecologisch te werken. Daarom zetten wij een platform op voor verpakkingen die de natuur respecteren. Op die manier willen wij bijdragen aan een beter milieu”. 

Zijn tips:

 Sluit de zakken goed om diefstal of verdwijnen van producten te voorkomen.
 Gebruik verpakking op maat van de gerechten (bijvoorbeeld geen 6 koekjes in een doos voor 12) .
 Gebruik isolerend materiaal om alles warm te houden.
 Doe een PVC-film tussen het gerecht en het deksel, vooral voor gerechten in saus.
 Gebruik transparante deksels, het oogt sympathieker.
 Geef niet automatisch bestekken mee. 9 op 10 klanten gebruiken hun eigen bestek.
 Maak een verluchtingsgaatje voor frietjes of kroketten.
 Personaliseer de leveringen, geef een klein handgeschreven briefje mee, of een bonbon.
 Werk niet met lelijke goedkope aluminiumbakjes: die gerechten zien er niet uit. 

Personaliseren

We hadden ook een gesprek met Rudy Lemmens, Marketing manager Benelux  van Duni.

“Take-away is here to stay, het is booming en dat zal nog niet direct stoppen, de mensen hebben het leren kennen. Sommige restaurants zien wel een probleem eens de Horeca terug open is, wanneer dan gasten in de zaal zitten en er tegelijk afgehaald wordt, doorheen dezelfde deur. In veel gevallen kan je daaraan verhelpen door een aparte afhaalcounter in te richten, bijvoorbeeld aan de achterkant van de zaak”. 

“Uiteraard moet je kwaliteitsmateriaal gebruiken en dat ook uitstralen, de klant moet duidelijk zien dat je er voor gaat. Ik raad ook aan om uw afhaalgerechten zoveel mogelijk te personaliseren: dat kan bijvoorbeeld met stickers, servetten, onderleggers of een tête à tête met logo… mee in de box te leggen”. 

De huisstijl aanhouden

“Houd in uw verpakkingen ook zoveel mogelijk de stijl van uw zaak aan: Italiaanse, Spaanse, Tex-Mex of Griekse kleuren als uw zaak onder dit thema valt. Heb je een steak- en grilrestaurant? Dan moeten jouw afhaalgerechten die onvervalste Amerikaanse sfeer uitademen. Je moet die uitstraling doortrekken. Uiteraard draag je er bij speciale gelegenheden zoals Valentijn of Pasen zorg voor dat materiaal en disposables datzelfde thema reflecteren. Steek in de box of zak met de afhaalgerechten ook een aantrekkelijke flyer met uw andere bereidingen of suggesties. 

Voor het respect van de HACCP-richtlijnen hebben wij ook isothermische boxen in piepschuim, die houden de gerechten op een veilige temperatuur. Eventueel gekoppeld met een warmte- of koelaccu”.

Tekst: HW