Alcoholvrij wordt een steeds belangrijker thema. De laatste paar jaren besluiten steeds meer mensen om in de eerste maand van het jaar niet te drinken. Dat we niet meer om de No/Low categorie heen kunnen bleek overduidelijk uit de meest recente survey onder een kleine 150 respondenten uit de wijnindustrie (importeurs, retailers, horeca). Het merendeel merkt een toenemende vraag en zo’n driekwart van de retailers en importeurs biedt alcoholvrije opties aan, die vooralsnog meer in trek zijn bij vrouwen tussen de 20-40 jaar uit de randstad. Vooral mousserende alcoholvrije wijnen zijn populair en ook de ready to drink opties en alcoholvrije aperitieven zijn trending.

Dat de smaak van alcoholvrije (en arme) wijn nog wel eens wordt betwist, komt vooral omdat mensen het vergelijken met hun favoriete wijn met alcohol

Onderzoek: cijfers en trends

Eind 2022 werd door zowel Delta Wines als Pitch PR een survey gehouden onder 152 professionals waaronder retailers, importeurs en sommeliers/horecapersoneel omtrent de plaats van alcoholvrije dranken in hun assortiment.

De stijgende kwaliteit kan in de toekomst meer retailers en importeurs beïnvloeden om alcoholvrije wijnen te verkopen.

Wat betreft de doelgroep die alcoholvrije wijn kopen, overwegend vrouwen, waren bijna alle respondenten het eens. De leeftijdscategorie voor alcoholvrije wijnen ligt volgens de professionals voornamelijk tussen de 20-40 jaar. Ook werd de Randstad als meest belangrijke markt genoemd, evenals grote steden.