Yeat wil met haar nieuwe app restaurantbezoekers snel en “last minute” een tafeltje laten boeken bij hun favoriete restaurant, zonder dat weken op voorhand vast te moeten leggen. Ook voor restauranthouders is de app een nuttige tool. Zij kunnen dankzij deze app tafels snel en eenvoudig opnieuw vrijgeven.  

Op drukke dagen is het niet altijd evident om nog een plaatsje te bemachtigen in een restaurant. De nieuwe app Yeat zorgt ervoor dat de klant in een oogopslag ziet waar het wel nog zou kunnen, last minute en snel. De app laat je de favoriete restaurants uit je omgeving (of de omgeving waar je wil eten) vastleggen. Als er daar een tafeltje vrij is, krijg je een eenvoudige melding en kun je de reservering aannemen. Voor de gebruikers is het super simpel.

De app toont momenteel een lijst van 220 restaurants, waaruit je als foodie een keuze kan maken. Alleen restaurants die zijn opgenomen in één van de Gault & Millau of Michelin gidsen, komen hiervoor in aanmerking. Als er een tafel vrijkomt in één van deze zaken die je aangeduid hebt als favoriet, dan krijg je meteen een notificatie berichtje op je telefoon en kan je beslissen of je de vrijgekomen tafel neemt of niet.

Voor restauranthouders is het alvast aantrekkelijk om hun vrijgekomen tafeltjes snel door te geven en last minutes op te vullen, want Yeat werd ondertussen al 50.237 keer gedownload.

“Het idee is ontstaan vanuit eigen ervaring”, aldus Lore Aerts, de co-founder van Yeat die al enkele jaren de optimalisatieflow van de restaurantboekingen bij het bekroonde Thaise restaurant Boo Raan in Knokke-Heist beheert.

Lore en Patrick De Langhe, eigenaars van het restaurant, werden regelmatig geconfronteerd met het fenomeen van last minute annulaties of no-shows, en dan vooral sinds de pandemie. En: ze zijn niet alleen. Daarnaast zijn er ook voorbeelden van restaurants die hun cancellation policy ‘moeten’ aanpassen en een bedrag aanrekenen wanneer een klant ‘laattijdig’ annuleert.

“Allemaal heel frustrerend, vertelt Patrick, en dan zeker wanneer je die dag al tientallen mensen telefonisch hebt moeten ontgoochelen omdat je volzet bent. Als er nu onverwachts een tafel vrijkomt, kan je dat als restauranthouder meteen melden via de App”. 

Er is geen financieel risico aan Yeat verbonden voor de restauranthouder. Als de tafel niet gereserveerd wordt, betaalt de restaurateur ook niets.

“Ondertussen bouwen we volop aan integraties met de grootste reservatieplatformen, waardoor het nog makkelijker wordt voor restaurants om deze business booster te gebruiken”, aldus nog Patrick De Lange.

Yeat wordt begeleid door The leading accelerator for tech startups imec.istart

De Yeat App kan je downloaden in de google play store of de Apple appstore. Voor meer info, mail naar info@yeatapp.com of surf naar www.yeatapp.com