BBB Maastricht blijft inzetten op vernieuwing

Een keur aan internationale top-chefs, 400 exposanten en meer dan 15.000 horecaprofessionals, waaronder veel uit België, die de beurs beschouwen als een niet te missen zakelijk hoogtepunt. BBB Maastricht zet zijn opmars onverminderd voort. Nieuw dit jaar is Folie à Deux: een hoogwaardig beursgedeelte dat zich richt op toekomstige ontwikkelingen op het gebied van non-food.

BBB Maastricht is onvermoeibaar. ,,We zijn succesvol, maar we weten heel goed dat – als we dit zo willen houden – er geen tijd is om op onze lauweren te rusten”, zegt beursmanager Erik Stroink vooruitkijkend naar de 65steeditie. ,,We blijven ons daarom richten op vernieuwing.”

In beweging

Dat BBB Maastricht een paar jaar geleden de ambitie heeft opgepakt om niet zozeer een beurs te willen zijn, maar eerder een organisatie die gedurende het hele jaar een significante bijdrage wenst te leveren aan het succes van de horeca, heeft alles flink in beweging gezet, zegt Stroink. ,,We laten ons gezicht zien. Niet alleen tijdens de drie beursdagen in MECC Maastricht, maar ook op locatie met een gevarieerd aanbod aan cursussen en inspirerende sprekers.”

Zowel de exposanten als het publiek zijn erg tevreden over de manier waarop BBB Maastricht zich ontwikkelt. Erik Stroink: ,,Als je kijkt naar wat er allemaal leeft en speelt in de branche, dan zie je dat voor een beurs als BBB een belangrijke rol is weggelegd. We spelen heel duidelijk in op trends als food waste, verduurzaming, streekproducten en technische innovatie, maar we sluiten ook onze ogen niet voor praktische zaken.”

Ambachtelijk

Als het gaat om bier is BBB Maastricht de sterkste beurs van Nederland. Tijdens de komende editie zijn meer dan vijftig brouwers vertegenwoordigd. Veel van hen komen uit België. Stroink: ,,Het past in een trend die wij met name de laatste jaren zien: een terugkeer naar het ambachtelijke. Boeren die zelf met hun producten op de markt gaan staan. Kleine winkels, maar ook grotere toeleveranciers spelen hierop in, elk op hun eigen wijze.”

Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan een nieuw initiatief in samenwerking met InterAlter op het gebied van non-food: Folie à Deux, een hoogwaardige ‘expo’ die de toekomstige ontwikkelingen in kaart brengt en tevens is bedoeld om het hart van de ambitieuze horecaondernemer te raken. Stroink: ,,De gast verrassen wordt steeds belangrijker. Voor millenials is het ondergaan van nieuwe ervaringen belangrijker dan een nieuwe zonnebril. Jongeren zijn wel degelijk bereid om geld uit te geven aan nieuwe gastronomische ervaringen, maar ondernemers moeten er wel voor zorgen dat ze de boot niet missen. Als BBB Maastricht denken we actief met hen mee. Die faciliterende rol is ons bestaansrecht.”

BBB Maastricht 2019 vindt plaats op 7, 8 en 9 oktober in MECC Maastricht.