De Belgische Dag van de Champagnewijnen werd georganiseerd in Oostduinkerke en in hotelschool Ter Duinen in Koksijde. De besproken punten omvatten het Unesco-werelderfgoed, de oogst, de duurzame ontwikkeling en de verspreiding van de champagne. Ook werd de Belgische laureate van de Europese Wedstrijd van de Champagne-Ambassadeurs voorgesteld. Dit jaar begon de Belgische Dag van de Champagnewijnen met een bijzonder moment op het strand van Oostduinkerke om de vriendschapsbanden te benadrukken tussen de Coteaux, de champagnehuizen en –kelders, die in 2015 ingeschreven werden in het Unesco-werelderfgoed, en de Oostduinkerkse garnaalvisserij te paard, die reeds in 2013 op lijst van immaterieel cultureel erfgoed van de Unesco gezet werd.

Champagne in de wereld
Na deze start op het strand werd de dag verdergezet in hotelschool Ter Duinen in Koksijde. Tijdens de persconferentie blikte de communicatiedirecteur van het Comité Champagne, Thibaut Le Mailloux, terug op het wijnjaar en stelde de eerste resultaten van de oogst 2017 voor, een van de vroegste in de geschiedenis van de champagne. Daarna ging hij in op de wereldwijde verdeling van champagne in 2016, met een zakencijfer van 4,71 miljard euro, het tweede beste jaar na 2015.

De traditionele markten zetten hun positieve groei voort, net zoals in tal van de verder afgelegen markten in Europe en op andere continenten. In 2016 werden 8,6% meer flessen roséchampagne uitgevoerd dan in 2015, evenals 4,7% meer ‘cuvées de prestige’. Steeds meer kiest de consument voor zeldzame en meer prestigieuze champagnes.

De Belgische markt
Grégoire Van den Ostende, directeur van het Champagnebureau Benelux, en Marc Mondus, Senior Consultant van het onderzoeksbureau GFK, maakten vervolgens het bilan van het champagneverbruik in België. De Belgische markt komt op de zesde plaats, en is goed voor 5,57% van de totale champagne-export met niet minder dan 616 uitvoerders. De specifieke context van 2016, met de accijnsverhoging, witte kassa en terroristenaanslagen, had ongetwijfeld een invloed op het champagneverbruik in de horeca. Het thuisverbruik, daarentegen, steeg met 6,7% in volume en met 15% in waarde. Deze stijging wordt verklaard door o.a. de diversificatie in de aankopen en de gammaverhoging waarbij een grotere interesse van de Belgische consument uitgaat naar speciale cuvées, roséchampagnes en millésimés.

Kristel Balcaen: nieuwe Belgische laureaat van de ‘Concours des Ambassadeurs’
Ook de nieuwe Belgische laureaat van de Europese wedstrijd van de Champagne-Ambassadeurs werd voorgesteld. De Gentse Kristel Balcaen, sommelière, schrijfster en opleidster van Syntra en de Vlaamse Wijnacademie, werd uitverkoren om van 6 tot 9 november dit jaar deel te nemen aan de Europese wedstrijd van de Ambassadeurs 2018.

Locale sterren laten zich door champagne inspireren.
De dag eindigde met een interactieve gastronomische oefening in foodpairing rond diverse champagnes en grijze noordzeegarnalen. Namen hieraan deel: Pieter Seynnave (restaurant Zet’joe, Brugge), Stéphane Buyens (hostellerie Le Fox, De Panne), Tim Boury (restaurant Boury, Roeselare) en Michiel Rabaey (hotelschool Ter Duinen).

Grégoire Van den Ostende, Directeur Champagnebureau Benelux
Tel. 02 642 00 24, gsm 0476 45 15 04

info@champagne.be