De bierconsumptie  van eigen bieren in België blijft stabiel, de export groeit dan weer met 2,2 %. Een opvallende trend, want de voorbije 15 jaar ging de verkoop van Belgische bieren in eigen land steeds achteruit. Aan deze daling lijkt nu dus een halt toegeroepen.

De ‘Belgische Brouwers’ heeft haar jaarresultaten voor 2018 bekend gemaakt. De bierconsumptie op de Belgische markt (7.022.396 hectoliter) bleef stabiel. De export van Belgisch bier, goed voor 70 % van de totale productie, stijgt met 2,2 % ten aanzien van 2017.

Jean-Louis Van de Perre, Voorzitter van de Belgische Brouwers licht toe: “In 2018 bleef het bierverbruik in België stabiel in vergelijking met een daling van 1,6 % in 2017. Dit dankzij de mooie zomer en het wereldkampioenschap voetbal. In de horeca bleef de situatie wel moeilijk. De verkoop van alcoholvrije en alcoholarme bieren is aanzienlijk toegenomen: in 2018 bedroeg het aandeel van dit segment zo’n 5 % wat een stijging is met 20 % ten opzichte van 2017.

Op het vlak van export was 2018 een goed jaar met een globale stijging van 2,2 %. Vooral binnen de EU was de stijging sterk: + 5,5 %. Buiten de EU kenden we een lichte daling. Jean-Louis Van de Perre hierover : “Belgische bieren blijven succes boeken in het buitenland. Wel merkten we dat traditioneel sterke markten, zoals de VS en China, het door toenemende concurrentie moeilijker hadden. Ook dreigende handelsoorlogen drukten een domper op de export. Wel waren we zeer verheugd om te vernemen dat – ondanks een iets moeilijker economisch klimaat – het exportvolume van de Belgische bieren voor het eerst groter was dan dat van de Duitse en Nederlandse bieren.”

Op het vlak van investeringen werd er in 2018 ongeveer 251 miljoen EUR in de brouwerijen geïnvesteerd. Het aantal brouwerijen is in de loop van 2018 gestegen van 261 naar 304. Deze toename toont de dynamiek van de Belgische biermarkt.

“Als belangrijke sector in België nemen wij ook onze maatschappelijke verantwoordelijkheden ter harte. Dit vertaalt zich onder meer in de BOB- en Respect 16- campagnes die we in 2018 opnieuw hielden. Daarnaast promoten we een matig alcoholgebruik. Onze milieuwaarden uiten we met de ‘Green Deal’ die we in 2018 met de Vlaamse overheid hebben ondertekend. In Wallonië en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest nemen we soortgelijke initiatieven.”