Lightspeed organiseerde in Bocadero in Antwerpen de tweede editie van het evenement Data meets hospitality. Horeca-uitbaters en mensen uit de sector kwamen er samen om te leren over het gebruik van data in hun ondernemers. Aan de hand van meerdere praktische sessies en keynotes kregen ondernemers de nodige handvatten om hun zaak een boost te geven en klaar te maken voor de toekomst.

De Canadese oprichter van Lightspeed Dax Dasilva kwam ook naar Antwerpen afgezakt om zijn steun aan het evenement te geven. Hij vatte nog eens de vier belangrijke thema’s samen die illustreren dat data niet meer uit het moderne ondernemerschap in het algemeen en de horeca in het bijzonder zijn weg te denken: “Het draait allemaal rond marketing, werknemers, klanten en service. Data zijn hierbij essentieel. De situatie is voor een horecaondernemer nog nooit zo complex geweest. De restauranthouder van vandaag staat voor een hele reeks van chronologische, moderne uitdagingen. De consument verwacht zonder uitzondering een unieke ervaring, en verwachten dat restaurants constant bewust zijn van hun noden en verwachtingen.

Een andere uitdaging bestaat erin geschikt personeel te vinden en de kosten te beheren. De uitdaging ligt er voor de horecaondernemer in om met al deze aspecten in het achterhoofd een uniek concept te brengen. Hierbij kunnen data een belangrijke tool zijn. Lightspeed is opgericht vanuit de overtuiging dat technologie onafhankelijke zaken kan helpen om te overleven en te groeien. Ons systeem is gegroeid vanuit België, en we hebben het sindsdien steeds verder verfijnd om er voor te zorgen dat onze klanten de beste mogelijke ervaring voor hun cliënteel kunnen verwezenlijken.”

Naast de sessies viel in Antwerpen nog heel wat te beleven. Gault & Millau hield er haar jaarlijkse POP-event en voorts waren tal van food trucks, culinaire hapjes en dranken aanwezig. Op het aangelegde strand was er de gelegenheid om tijdens een network party verder te overleggen en te brainstormen.