Tijdens een seminarie in De Montil in Affligem werd aandacht besteed aan de bioconsumptie in ons land. Uit het seminarie bleek dat er voor de horeca nog een interessante groeimarge op bio- en lokale producten zit.

De biomarkt In België groeide in 2018 opnieuw met dubbele cijfers. De totale bestedingen van biologische producten stegen met 15%. De groei situeerde zich voornamelijk in het zuiden van het land.  In Wallonië steeg de bioconsumptie met 18%, in Vlaanderen slechts met 3%.

Het totaal aantal biokopers bleef vorig jaar stabiel of steeg lichtjes voor alle bio-categorieën.

Het marktaandeel van de bioproducten groeide ook verder door. Binnen de verse voeding is het bio-aandeel in België gestegen van 3,3 naar 3,9%. Het grootste marktaandeel hebben de biologische vleesvervangers. Ruim één op de vier gekochte vleesvervangers is biologisch. Het kleinste marktaandeel hebben de biovleeswaren met 1,2%. De grootste groeiers waren eieren, vlees en zuivel.
Biologische versproducten zijn gemiddeld 40% duurder dan gangbare producten.
De gezinnen met kinderen met een beperkt inkomen hebben het laagste bio-aandeel namelijk 1,6% maar dit aandeel is groeiend. De welgestelde gezinnen met kinderen en de jonge alleenstaanden hebben het hoogste bio-aandeel van zo’n 5%. De grootste groeiers binnen de biomarkt op lange termijn zijn de tweeverdieners en de welgestelde gezinnen met kinderen.

Aantrekkelijk voor de horeca

Voor de horeca bieden bioproducten aantrekkelijke opportuniteiten. Ze passen binnen de tijdsgeest waarbij er meer aandacht is voor producten met een verhaal, weet Gert Laurijssen (directeur Foodservice Alliance). “Voor onze chefs telt vooral het verhaal dat achter de producten zit. Dat zien we bij de lokale producten, die in tegenstelling tot fairtrade producten door onze restaurateurs wel opgepikt en gepromoot worden.“

De boodschap aan de horeca is duidelijk: bioproducten hebben zeker groeimarge, maar de sector mag de boot niet missen. De supermarkten en retail zetten steeds meer in op het aspect beleving en richten zich resoluut op de groeiende groep van actieve jongeren. De horeca moet op deze trend inspelen en ook het bijhorende verhaal vertellen.

Het bio-aanbod is groter dan ooit met bij de consument vooral de vraag naar gezonde groenten en fruit die indien mogelijk lokaal en duurzaam geteeld zijn. De boodschap aan onze koks mag duidelijk zijn: negeer deze duidelijke nood niet en uw zaak kan er alleen maar wel bij varen.