Goed begonnen is half gewonnen… Toch hinkt het ontbijt in onze horeca nog steeds achterop. Dit in tegenstelling tot het buitenland, waar men wel ontdekt heeft dat hier heel wat mogelijkheden liggen.

We leven in een jachtige maatschappij. We staan allemaal onder druk om te presteren en vergeten hierbij soms dat we onze motor met voldoende energie ook moeten draaiende houden. Een goed ontbijt is daarbij belangrijk, maar al te vaak blijft het achterwege of spelen we snel wat achter de kiezen. Zo besteedt de Belg volgens een onderzoek gemiddeld per dag hooguit tien minuten aan zijn ontbijt. En dat wordt nog altijd vooral thuis genuttigd.

Gezond en volwaardig ontbijt

Het is wellicht een open deur opentrappen maar toch willen we graag voor de zoveelste keer het belang van het aspect gezondheid bij het ontbijt benadrukken. Dat betekent niet dat je daarom het klassieke spek kost wat kost moet bannen. Tenslotte is klant nog altijd koning en heeft iedereen recht op zijn ‘guilty pleasure’, maar anderzijds is er ook een duidelijke trend naar gezonde producten. Als horeca-uitbater is het uiteraard essentieel om winst te maken, maar dat kan je ook op een verantwoorde manier doen. De klant is intussen zelf steeds meer vragende partij om evenwichtige voeding geserveerd te krijgen, en dat begint al bij het ontbijt. Je kan dit ook in je voordeel gebruiken en in je communicatie rond het ontbijt dat je serveert enige duiding meegeven. Zo is het belangrijk om van het ontbijt de eerste volwaardige maaltijd van de dag te maken. Idealiter bestaat die maaltijd uit een bron van meervoudige koolhydraten, niet te veel vetstoffen, voldoende vetten en een beperkte bron aan enkelvoudige suikers. 

Deze combinatie zorgt ervoor dat we voldoende energie hebben om de dag op te starten. Volgens gezondheidsexperts moet het ontbijt instaan voor 25% van de noodzakelijke  calorieën. Hoe ziet een volwaardig ontbijt er nu uit? Het moet voldoende keuze uit de verschillende belangrijke voedselgroepen bevatten. Brood, ontbijtgranen en andere producten op basis van granen vormen hierbij de basis en die mag je in je ontbijtaanbod zeker extra in de kijker zetten. Granen zorgen niet alleen voor de zo broodnodige koolhydraten, maar ook voor foliumzuur, ijzer, vitamine B en de nodige vezels. 

Heb je mogelijkheid dan zorg je best ook voor een aanbod aan verse fruit (en groenten) en zo weinig mogelijk producten uit blik. Groenten en fruit kan je ook aanbieden in de vormen van verse sappen en smoothies. Ze vormen een belangrijke bron van essentiële voedingsstoffen zoals vitamine C, vezels en koolhydraten en verdienen zeker een prominente rol bij het ontbijt. Zuivelproducten zoals melk, kaas en yoghurt mogen evenmin op het ontbijtbuffet ontbreken. Kies zoveel mogelijk voor magere versies, eveneens bij vlees en charcuterie. Extra aandacht verdient ook de koffie. De consument wordt op het vlak van koffie steeds kritischer, en een ‘bakje troost’ van matige kwaliteit vergalt voor velen meteen de dag…

Het belang van afwisseling

Of je nu in een hotel, restaurant, bed & breakfast of café een ontbijt serveert, de spelregels zijn eigenlijk altijd hetzelfde. De klant zoekt naar een ervaring waarbij prijs, kwaliteit, efficiëntie en vooral ook afwisseling hand in hand moeten gaan. Wie geregeld buitenshuis zijn ontbijt neemt wil immers wel eens wat anders dan de eeuwige croissant.

Dat betekent niet dat de klassiekers uit het ontbijt willen verdwijnen. Om het nog even over de croissant te hebben: hier kan het leuk zijn om bijvoorbeeld mini croissants aan te bieden en dit in enkele verschillende smaken. Naast de bekende producten willen ontbijtgasten ook ontdekkingen doen. Zo is het een kleine moeite om te voorzien in streekproducten en hier ook geregeld te variëren.

Ontbijt op hotel

Wie op hotel verblijft, maakt doorgaans wel meer tijd voor het ontbijt. Hier is er wel een duidelijk verschil tussen zakenreizigers en mensen die op vakantie zijn. Voor de zakenman komt het er op aan om snel en gevarieerd te kunnen ontbijten. Niets dat zo snel gaat vervelen als een onvoldoende gestoffeerd buffet. 

Ook de vakantieganger die van zijn reis of uitstap wil genieten kijkt reikhalzend uit naar het ontbijt. Is dat slecht of geïnspireerd, dan is meteen de toon voor de dag gezet en houdt de klant slechte herinneringen aan zijn hotel over. Onderschat hierbij het belang van de sociale media niet. Goede (en helaas vooral slechte) ervaringen worden nu vaak al ‘on the spot’ met de rest van de wereld gedeeld.

Buffet of aan tafel?

Zuiver praktisch gezien blijft de buffetformule waarbij de klant zichzelf haar hartenlust bedient de meest eenvoudige oplossing. Personeelsgebrek is nu eenmaal in de horeca een oud zeer.

Indien mogelijk kan een korte begroeting van de klant, een woordje uitleg over het buffet en de vraag of hij koffie of thee wil wonderen doen. Het is meteen ook de gelegenheid om te infomeren of hij of zij specifieke wensen en noden heeft, voor zover dit al niet vooraf werd doorgegeven.

Heb je de mogelijkheid om dit te organiseren, dan scoor je zeker door ook een gedeelte van het ontbijt ‘à la carte’ aan te bieden. Je klant à la minute een eierbereiding naar keuze (roerei, omelet, …) maken, het fruitsap vers uitpersen: het zijn weer extra handelingen, maar ze worden zeker door de klant gewaardeerd.

Brunch

Het fenomeen brunch is in onze horeca vooral weggelegd voor het weekend en bij feestelijke gelegenheden. Dan maken mensen wel graag tijd om met familie en vrienden uitgebreid aan tafel te zitten. Hier ligt zeker nog een potentiële groeimarkt. Wie gaat brunchen, wil vooral genieten en dan is de kostprijs niet de belangrijkste factor.

Steeds meer hotels maar ook restaurants en zelfs tavernes spelen hier op in. Vaak wordt gewerkt rond thema’s zoals bepaalde periodes van het jaar (de vier seizoenen, Pasen, Hemelvaart, kerst, …) of typische keukens (Aziatisch, Scandinavisch, van eigen bodem, …) Je kan deze thema’s verder invullen door je zaak ook in die zin te decoreren en je personeel in de stijl van het thema uit te dossen.

Ook de formule van het verwenontbijt wint veld. Het champagneontbijt is intussen een klassieker en kan met enige creativiteit zeker een nieuwe invulling krijgen. Cateraars spelen hier op in door ook formules met thuislevering (en zelfs bediening) aan te koppelen.