Een goed bed is nog altijd de belangrijkste reden om een hotelkamer al dan niet positief te beoordelen. Maar een propere badkamer staat op een stevige tweede plaats.

 

De virtuele wereld van het internet puilt uit van de hotelbeoordelingen. Een marketingtroef wanneer men in goede zin over je hotel schrijft, catastrofaal wanneer kritieken negatief klinken en vooral meermaals weerkeren.

Het bed, het personeel, het ontbijt en de ligging zijn onderwerpen die steeds weer opduiken in de beoordelingen op die websites. Maar ook badkamers worden vaak met een vergrootglas bekeken. En wanneer ze in een bespreking een vermelding krijgen, is het meestal in negatieve zin.

Haar in de afvoer van de douche, schimmel in de voeg tussen het bad en de muur, afval van een vorige gast in het vuilbakje… Het zijn maar enkele voorbeelden van opmerkingen die je zonder veel zoeken op het internet vindt. Zonde eigenlijk, want de meeste kritieken hadden zonder veel problemen vermeden kunnen worden.

 

Spitstechnologie

 

Helemaal in tegenwoordig zijn moderne, strakke badkamers uitgerust met een vleugje spitstechnologie. Douchecellen hebben overal spuitkoppen die je meestal bedient via een ingenieus knoppensysteem. Handig als je er mee om kan, een gesel wanneer je je terug moet aankleden om uitleg te vragen aan de receptie. Heb je zo’n niet alledaags systeem? Voorzie dan zeker de nodige uitleg binnen handbereik. Overigens, helemaal trendy zijn de inloopdouches, liefst met regenkop. Toegegeven, met de juiste tegels op de vloer en tegen de muur, afgeschermd van de rest van de (bad)kamer door een glazen wand en met een zachte led-verlichting om je in de juiste stemming te brengen, hebben ze wel iets. Ze zijn zeker op hun plaats in een trendy en hip hotel. Let er wel op dat de afwatering goed geregeld is. Het kan niet de bedoeling zijn dat je met handdoeken een tsunami in de rest van de badkamer moet verhinderen. Voorzie ook altijd een haakje of een rekje in de buurt van de douche, je wilt toch niet dat je gasten naakt en nat in een koude badkamer op zoek moeten naar een droge handdoek?

Is er een zitbad in de badkamer? Voorzie dan zeker één of twee handvaten die het in- en uitstappen vergemakkelijken. Vooral oudere gasten zullen je dankbaar zijn. Wanneer je bad eveneens dienst doet als douche en de ondergrond niet helemaal vlak is of er geen laagje antislip is, overweeg dan een rubberen matje dat uitschuiven uitsluit. Dit heeft uiteraard met veiligheid te maken, maar het zijn zeker twee belangrijke aandachtspunten.

 

Schimmel

 

Bij een moderne douche hoort uiteraard ook een gelijkaardige lavabo. En dan denk je vrijwel meteen aan de exemplaren die je op een houten meubel zet. Heel erg mooi, maar is het wel praktisch om te onderhouden? Wanneer je rechte bakken hebt, is er geen probleem. Wanneer de bak de vorm van een kom heeft, mag het poetspersoneel zeker niet de kleine voeg tussen de bak en de tafel vergeten. Hier koeken vuil en vocht makkelijk samen En verlies ook de achterkant van de wasbak niet uit het oog!

Voorzie in het vuilbakje onder de lavabo steeds een plastic zakje. Het zakje vervangen gebeurt op een wip en je onderhoudsmedewerkers moeten niet met hun handen in anderman’s vuil zitten graaien. Elke dag opnieuw een plastic zakje een dure grap? Het is alleszins goedkoper dan geregeld een nieuw vuilbakje te moeten kopen omdat het oude vuil en vettig is.

 

Condens

 

Het grote probleem in een badkamer is condens. Het is een natuurlijk fenomeen waarbij door het gebruik van warm water waterdamp ontstaat. Wanneer deze damp in contact komt met een koude ondergrond zoals een raam, een tegel of een spiegel ontstaan druppels. De spiegel slaat aan, een probleem dat met een handdoek of even blazen met de haardroger is opgelost. Er bestaan ook antistatische spiegels die niet aanslaan. Maar daarmee is het probleem niet opgelost. Vocht veroorzaakt een immers altijd problemen. Schimmel is het meest bekende. Check daarom regelmatig alle voegen in een badkamer en zeker de randen van douches en zitbaden. De zwarte vlekken zijn eigenlijk schimmels en worden terecht bijzonder onaangenaam ervaren door je gasten. Daarnaast tast het vocht ook het hout en de muren aan. Goed verluchten en ventileren is de enige remedie tegen condens in de badkamer. Dat kan door een goede afzuiging of de deur van de badkamer even open te laten staan. Dat laatste heb je als hoteleigenaar uiteraard niet zelf in de hand.

Een degelijke afzuiginstallatie controleert bovendien niet enkel de vochtigheid in de badkamer. Ook kwalijke geurtjes verdwijnen sneller en dat is toch mooi meegenomen wanneer de kamer geen apart toilet heeft.

 

 

Snel en grondig

 

 

De badkamer van een hotelkamer moet elke dag opnieuw grondig gepoetst worden. Snel en grondig, dat is de beste manier. Het is dan ook belangrijk dat de ruimte erg onderhoudsvriendelijk is. Belangrijk is dat je altijd neutrale poetsproducten gebruikt en zachte materialen die geen krassen nalaten. Vermijd absoluut chemische of schurende middelen. Zij laten op de verkeerde ondergrond onherstelbare vlekken, krassen of andere sporen na. Trouwens, het reinigen is pas afgerond als alles goed is opgedroogd.

De grootste vijand van badkamers is kalk. Zowel de keramiek van de lavabo en het toilet als het glas van de douche gaan er na verloop van tijd dof en afgeleefd uitzien. Wanneer kranen en douchekoppen uit chroom door kalk aangetast zijn, blijven ze druppen of moeten ze zelfs vervangen worden. Een product op basis van citroenzuur levert het beste resultaat tegen kalkaanslag. Spoel altijd na met koud water en droog het oppervlak goed met een zachte doek.

Een bad of wastafel uit kunststof heeft ook een hekel aan agressieve poetsproducten. Een zacht, niet bijtend schoonmaakmiddel reinigt goed zonder sporen na te laten. En zoals steeds: goed naspoelen en drogen.

Tot slot nog dit: een mooie, functionele en hygiënische badkamer is in het voordeel van iedereen. Je gast zal tevreden zijn (en misschien om die reden ooit nog eens terug komen) en je onderhoudsmedewerkers zullen met plezier een makkelijk te onderhouden badkamer poetsen. En ook als eigenaar deel je in de vruchten: tevreden gasten, gelukkige medewerkers en badkamers die langer meegaan wegens een perfect onderhoud.

 

 

Walter Briers