Hoe, in een uitdagend ondernemingsklimaat, en gegeven een sterk dalende bierconsumptie, het Belgisch bier weer de nodige dynamiek bijbrengen? Wij belichten een aantal initiatieven die het Belgisch bier weer de plaats willen geven die het verdient: op het (hoogste) podium.
Zo kocht de immer ambitieuze Jef Versele, general manager van brouwerij Van Steenberge, enkele jaren geleden een 200 jaar oude boerderij uit Evergem op, om er het Hopspot project van te maken, resulterend in een ‘van veld tot glas’ procedé met eigen hopveld, kruiden en andere boerderij-producten, een micro-brouwerij en seizoensgebonden tank-tot-tap-bieren. De Hopspot Pils, Hopspot Blond en Hopspot Farmer bieren kunnen, rechtstreeks vanuit de tank, gedegusteerd worden in de brasserie van Hopspot, die al snel (en terecht) een mooie quotering kreeg (12 op 20) bij Gault&Millau.
“Dit is de kortste keten die er bestaat in de bierwereld, zo stelt hij. In onze microbrouwerij brouwen we zoals vroeger, volgens het ritme van de seizoenen, met lokale ingrediënten en via een productieproces dat we volledig in eigen handen houden. Er is minder transport nodig, wat ook minder CO2 impliceert, en we helpen ook mee aan het behoud van de Belgische hopcultuur: na 50 jaar groeit er nu opnieuw hop in Evergem”.
Vanuit de boerderij kan je ook opteren voor een podcastwandeling van 10 km in het Meetjeslandse platteland, waarbij je langs de vier hoofdingrediënten van het bier geleid wordt. Overnachten kan in één van de vier gastenkamers, en er zijn ook een aantal meeting-faciliteiten.
“Noem het, als je wil, een ‘back to the roots’ verhaal, zo stelt Jef Versele. De lokale verankering is beslist aangescherpt sinds de COVID crisis, en blijft de consument aanspreken”.
Voor meer info, surf naar www.hopspot.be en www.vansteenberge.com
Omer Vander Ghinste: de marketing kracht van TripAdvisor
Dat brouwerijbezoeken wel degelijk een marketing tool kunnen zijn, bewijst brouwerij Omer Vander Ghinste, bekend van o.a. OMER., LeFort, Ypra en Bockor. De brouwerij werd door TripAdvisor immers opnieuw erkend als de populairste bezienswaardigheid van Groot-Kortrijk, en beloond met een Travellers’ Choice Award Winner 2024, een vijfsterren erkenning die kan tellen qua marketing waarde…
“Vanwege TripAdvisor mochten wij op twee jaar tijd 467 positieve beoordelingen ontvangen, aldus Estelle Vlieghe, verantwoordelijke voor het Visitor Center & Events. Door authentieke bierbelevingen aan te bieden, helpen wij de rijke (bier)cultuur en de tradities van de regio te promoten. Tegen het einde van het jaar hopen we de kaap van 20.000 bezoekers op jaarbasis te halen. Het is ook de bedoeling om in de toekomst smaakgerichte degustaties in de brouwerij te gaan aanbieden”.
De brouwerij ligt er puik en uitnodigend bij in het hartje van Bellegem, op een 7tal kilometer van Kortrijk. De gedetailleerd uitgewerkte rondleiding met professionele gids, inclusief tastings en een OMER. schenkinitiatie,duurt twee tot tweeënhalf uur duurt en eindigt in Café De Sportwereld, de “must see” Horecazaak met de iconische glasramen in de schaduw van de brouwerij. De dagelijkse rondleidingen worden aan het democratische tarief van 20€/persoon aangeboden. De kostprijs voor groepen vanaf 10 personen bedraagt 18€/persoon inclusief degustatiepakket.
“Het is altijd onze strategie geweest om te investeren in de visibiliteit van onze merken, o.a. door deze rondleidingen, en in de Horeca, aldus Omer Jean Vander Ghinste, zaakvoerder van de brouwerij. Onze speciale bieren worden dan ook voor de helft beleverd aan de Horeca”.
De brouwerij speelt ook in op het toenemende succes van het alcoholvrije segment, en lanceerde onlangs de Ypra 0,4%.
“Het segment van het alcoholvrije speciaalbier stijgt sterker dan dat van alcoholvrij pilsbier. Voor Ypra 0,4% gebruiken wij een aparte gist, wat een zeer hoppige smaak oplevert”, aldus nog Omer Jean Vander Ghinste.
Voor meer info, surf naar www.omervanderghinste.be
Tankbier geeft een ‘smoel’ aan je zaak
Tankbier is ‘in’, en dan vooral bij Horeca-uitbaters die een spreekwoordelijke ‘smoel’ aan hun zaak willen geven. Wat zijn nu de voordelen van het systeem, zo vroegen we Jan Deveux, die als Customer Technical Service Manager aan het hoofd staat van de tapinstallaties bij Alken-Maes.
“In eerste instantie gaat het over de pure kwaliteit van het bier, zo stelt hij. Het niet-gepasteuriseerde bier is namelijk super vers, en blijft ook gedurende een maand vers, terwijl het bij vatenbier doorgaans om maximum een weekje gaat. Tankbier wordt ’s nachts gefilterd, wordt op 2° Celsius in de biertruck overgebracht, en gaat daarna met de vrachtwagen richting de Horecazaak in kwestie. Het tankbier wordt in de Horecazaak afgevuld in een plastic verpakking in een gekoelde tank. Hierdoor blijft tankbier op elk moment perfect gekoeld, en is het veel minder onderhevig aan temperatuurschommelingen dan bij klassiek vatenbier. Tankbier levert altijd perfect getapte pintjes op”.
In tegenstelling tot vatenbier wordt er aan tankbier geen CO2 toegevoegd.
“Bij vatenbier moet je er voor zorgen dat de druk altijd dezelfde blijft, wat bij tankbier niet het geval is. En in tegenstelling tot een biervat, dat toch snel 65 kg. weegt, moet je niet sleuren met tankbier. Een vat wisselen duurt ook maar 30 seconden, maar bij 1.000 liter moet je maar 1 keer wisselen ipv 20 keer bij vaten. Door het grote volume in een tank verliest het personeel veel minder tijd doordat men niet iedere keer in de kelder een nieuw vat moet aansluiten”.
Horecazaken dienen natuurlijk een minimum aan volume te regenereren om met tankbier te kunnen werken. Naar het cliënteel toe is het visuele aspect van tankbier sowieso een troef zonder meer.
“Naast een aantal flagships in de Horeca zijn we met tankbier van Cristal aanwezig in de voetbalstadia van RAFC en KRC Genk, en bij Mechelen en AA Gent is dit Maes tankbier. Toekomstgericht gaan we blijven experimenteren met tankbier voor onze speciale bieren, zoals Grimbergen. Drugstore in Hasselt schenkt dit reeds sinds 2020 op tank”, aldus Sebastiaan de Meester, Corporate Affairs Manager bij Alken-Maes.
Biercursus bij Winewise
En: vermits het nooit te laat is om te leren: je kan natuurlijk zelf je kennis bijschaven over bier. Zo pakt het gereputeerde Winewise, dat wijn- en spirit-opleidingen geeft, sinds kort ook uit met een WSET biercursus, aan de hand van 2 sessies van 3 uren op 1 dag De cursisten krijgen vooraf de cursus toegestuurd.
De eerste module staat open voor iedereen, gaande van de gewone bierliefhebber tot horeca professionals. Je komt er te weten wat bier precies is en welke stijlen er zijn. In deel 2 gaat men dieper in op de verschillende bierstijlen, het brouwproces, hoe bier bewaard en uitgeschonken wordt, en hoe je bierpairing kan aanpakken.
De WSET biercrsus van Winewise is internationaal erkend, en wordt in het Engels gegeven. Wie slaagt in het examen, ontvangt een internationaal erkend diploma. De cursus kost 335€; betaling via het KMOP systeem is mogelijk.
Voor meer info, surf naar www.winewise.be , voor een video waar de CEO van WSET extra informatie geeft, surf naar www.wsetglobal.com/qualifications/wset-beer-qualifications
[ Danny Verheyden ]