Belg valt internationaal in de prijzen met olijfolie

Gentenaar Jean-Luc Decroo (60) kaapt met zijn eigen extra vierge olijfolie Casa Astrid – gekweekt in de groene heuvels rond Assisi (Umbrië) – de ene internationale medaille na de andere weg. Intussen lonkt ook Amerika.

“Wat de olie van Casa Astrid zo uniek maakt? De olijven worden extra vroeg geplukt, wanneer ze nog groen zijn. Op die manier behouden ze alle oxidanten en vitaminen. Al het goede van de olijfolie komt zo ook effectief in de fles terecht. De olijven zijn amper van de bomen, of ze zitten al in de persen. De eerste 24 uur zijn cruciaal.”

 “Toen ik in 2009 in Italië arriveerde, kende ik nog niet eens het verschil tussen een bananenboom en een olijfboom”. Wat begon als een interesse groeide uit tot een hobby, een passie en uiteindelijk een obsessie.” Weldra hoopt Decroo zijn ‘adoptieplan voor olijfbomen’ in New York uit te rollen.

Jean-Luc was enkele decennia als topman in de elektronica business. Maar van de ene dag op de andere was het voor hem helemaal op en wilde hij die ene droom die hij samen met zijn vrouw Astrid koesterde, realiseren: een eigen plekje in Italië. Ze lieten hun oog vallen op een eeuwenoud landhuis in de groene heuvels rond Assisi, Umbrië. Ze doopten het domein tot ‘Casa Astrid’ en begonnen met een ingrijpende renovatie tot B&B. Tijdens de verbouwingen kregen ze van een buurman te horen dat er op het landgoed ooit heerlijke olijfolie gekweekt werd, maar dat de olijfgaard in onbruik was geraakt. Het leek alsof de Gentenaar acuut besmet raakte. Met de hulp van lokale boeren bracht hij de olijfgaard terug in oorspronkelijke staat, vastbesloten om de eeuwenoude traditie nieuw leven in te blazen.

De komende jaren wil Casa Astrid sterk uitbreiden, tot 7.500 bomen. Dat doet Jean-Luc onder andere met de hulp van adoptieouders. Je kan een boompje adopteren, voor jezelf of als een origineel cadeau. De boom krijgt dan een houten naamplaatje om en de kersverse adoptieouder ontvangt drie jaar lang premium olijfolie van Casa Astrid. “Voor elke geadopteerde boom planten we een nieuw jong boompje voor de volgende generatie. Het concept is een groot succes en ik ben volop bezig om ook mensen in de Verenigde Staten de kans te geven een boompje te adopteren. We gaan dit ontwikkelen met de hulp van enkele culinaire contacten die we legden in New-York.”