Voor haar 7de editie ging de Consejo Regulador van de sherrywijnen en de Fedejerez (de vereniging van sherry-uitvoerders) resoluut in de richting van herpositionering van de sherry als volwaardige wijn die gastronomisch alle gerechten kan begeleiden.

Volledige inzet op de exportmarkten

De Copa Jerez 2017 wordt sterk gedragen door Mauricio Gonzalez-Gordon, president van Gonzales-Byas, die de internationale koers van de sherrywijnen volledig ondersteunt en er de nodige dynamiek aan geeft. En Fedejerez concentreert zich volop op de belangrijkste exportlanden om daar het consumptievolume op te drijven, maar richten zich ook op groeiende exportlanden zoals Japan, dat als gastland op deze Copa Jerez aanwezig was (buiten competitie dus). De marketingstrategie die gevolgd wordt, is duidelijk: sherry sterk positioneren als een wijn en uit het isolement breken van de huidige inschatting door de consument, die sherry percipieert als het aperitief of als eerder zoete drank voor bij een dessert. De meeste consumenten (en zeker de jongere generaties) denken bij sherry onmiddellijk aan een oudere doelgroep, nippend aan een glas sherry als aperitief of aan een wijn type porto, madera, malaga en gelijkaardige producten. Het thema van deze internationale competitie stond dan ook volledig in het teken van de ‘Sherry and Food Matching’.

Een gevuld en informatief boeiend programma

Gedurende 2 dagen stond Jerez de la Frontera nog meer dan anders in het teken van deze Copa Jerez. Tijdens diverse forums kregen de deelnemers een volledig inzicht in de rijke cultuur van de wijnen uit Jerez en persoonlijkheden zoals Pitu Roca van het restaurant El Celler de Can Roca, Ricard Camarena van het gelijknamige restaurant, Andoni L. Aduriz van het restaurant Mugaritz, sommelier François Chartier en Angel Leon van het restaurant El Puert de Santa Maria gaven sessies gedurende een volledige studiedag. De diverse thema’s gaven een moderne visie op de sherrywijnen, gezien en beoordeeld vanuit de keuken. Ze beklemtoonden het unieke en tijdloze van de sherrywijnen, de sterke verankering van deze wijnen met de krijtachtige ondergrond van de regio, en gaven een zeer moderne moleculaire visie op foodpairing van sherrywijnen. Parallel en aanvullend op deze tussenkomsten liepen er eveneens demonstraties die uiteraard ingingen op de eindeloze combinatiemogelijkheden van sherrywijnen met gerechten.

Een spannende internationale wedstrijd

Maar voor de 7 deelnemende landen waren deze 2 dagen vooral gericht op de keuken. De deelnemers kwamen uit nationale preselecties waarbij het team (bestaande uit de sommelier en de chef) een origineel en creatief driegangenmenu diende te bereiden dat perfect moest harmoniëren met passende sherrywijnen. België werd vertegenwoordigd door Humphrey, het restaurant in hartje Brussel opgericht in 2016 door chef Yannick Van Aeken en sommelier Glen Ramaekers. Beiden gingen resoluut voor creativiteit en originaliteit, thema van deze Copa Jerez. Voor de Copa Jerez werd Glen Ramaekers bijgestaan door de chef Robin Alexander Leypoldt.

De andere finalisten waren Falsed Kro en Sortebro Kro, Deense restaurants op basis van een Franse keuken en werkend met lokale producten uit Fynen. Uit Duitsland kwam restaurant Odenturm, vooral gericht op een traditionele keuken rijk aan smaken. Nederland was vertegenwoordigd door Podium onder de Dom, restaurant gevestigd in een historisch pand in hartje Utrecht. Hun motto is zeer duidelijk: “Complex is eenvoudig en eenvoud is de hoogste kwaliteit voor een vers product.” Volgende in de lijst was Meet the Room, het restaurant van The Ritz in London. Dit werd opgericht door een van de meeste befaamde en invloedrijke chefs, Auguste Escoffier. Het restaurant staat voor klassieke, gastronomische cultuur. De Verenigde Staten van Amerika zetten het lijstje verder met restaurant En Rama (wist u trouwens dat dit ook een benaming is van een sherryvariëteit?) in New York. Het is niet voor niets een pop-up sherrybar met een uitgebreide exclusieve sherrywijnlijst. Ze laten een gastchef kleine creatieve gerechtjes bereiden die harmoniëren met wijnen uit Jerez. Ten slotte is er Casa Marcial, een vlaggenschip van de Spaanse gastronomie en emblematisch voor Asturië. Het restaurant staat voor gastronomie geïnspireerd door het begrijpen van het leven waarbij plaats en tijd de springplank vormen voor de creativiteit. U voelt het al, de wedstrijd werd spannend, met diverse invalshoeken.

De finale competitie

De competitie vond plaats in de Jerez School of Hospitality en de 7 teams werkten in een door toeval aangeduide volgorde aan hun drie gerechten. Het lot had België de eerste plaats bedeeld, en de spits afbijten is vaak moeilijk. De voorgerechten werden één na één door de 7 teams aan de jury voorgesteld, gepresenteerd in een tekst en gemotiveerd naar de pairing met sherrywijn. Daarna werd het hoofdgerecht geserveerd en besproken door de sommelier en zijn chef, waarna de desserts aan de beurt waren. De 7 teams kregen elk strikt 20 minuten om hun gerecht voor te stellen en te verdedigen. De stress bij de deelnemers was groot. Later op de avond werd de finale uitslag bekendgemaakt.

 

En de winnaar is…

Bij deze Copa Jerez werd goud toegekend aan Podium onder de Dom uit het Nederlandse Utrecht. Dit restaurant mikt vooral op eenvoud en alles wordt elke dag op verse basis bereid, van brood tot dessert. Wijn speelt in het restaurant een zeer belangrijke rol; het schenkt meer dan 200 wijnen, waarbij de focus vooral ligt op de harmonie met de gerechten.

En wat met ons Belgisch team? De Copa Jerez zette in 2017 sterk in op creativiteit en innovatie en de prijs voor creativiteit ging naar Humphrey uit Brussel, ex-aequo met En Rama uit New York. Beide restaurants staan inderdaad voor creativiteit. Bij En Rama ligt de nadruk op kleine hapjes en bij Humphrey op ‘sharing plates’. Een verdiende award in de categorie waar de 7de editie van Copa Jerez tenslotte rond draaide. De andere deelnemende teams waren winnaars in diverse categorieën die zowel de nadruk legden op de kennis van de sommelier op vlak van de Jerez-wijnen, de culinaire bereiding van de chef en de prestaties van het team. Een gelukkig podium zonder verliezers en een jury die elke inzet wist te waarderen. De grote inzet van Copa Jerez was de aandacht te vestigen op de Jerez-wijnen en hun veelzijdige mogelijkheid bij diverse gerechten. De grote winnaar was dan ook de Jerez-wijn die bewees dat hij méér kon dan enkel geserveerd te worden als aperitief. Sherry is een volwaardige wijn die de consument zal verrassen door zijn veelzijdigheid.

www.copajerez.com

www.fedejerez.com