Hotelschool Ter Duinen en Living Tomorrow koppelen de traditie en ervaring van 70 jaar hotelschool aan innovatie in de hospitality-opleiding.

Traditie en innovatie gaan hand in hand

De centrale waarden van de horecasector zijn klantvriendelijkheid en de klant een uniek moment van beleving laten ervaren. In een maatschappij waar individualisme, economisch moeilijke periodes, politiek verstoorde omstandigheden steeds vaker de kop opsteken, wordt deze rol nog belangrijker. Steeds meer zoekt de consument naar momenten van rust, genieten en zichzelf verwennen. De horecasector moet opnieuw herbronnen en haar centrale plaats als sociaal ontmoetingspunt opnieuw op de voorgrond plaatsen. Maar anderzijds is innovatie niet meer weg te denken uit onze maatschappij en zijn de moderne tools een middel bij uitstek om tijd te maken voor de essentie: de beleving van de klant. Ter gelegenheid van haar 70-jarig bestaan kon hotelschool Ter Duinen hier niet aan voorbijgaan en oordeelde ze de tijd rijp om een partnership met Living Tomorrow af te sluiten om zo haar leerlingen klaar te stomen voor de toekomst.

De toekomst begon gisteren

De beleving van de klant is zo oud als de sector, maar is de laatste jaren in een stroomversnelling gekomen. Denk maar aan de cloud-kassa, online reservatiesystemen, online reviews, bestellen en betalen via smartphone, het kan allemaal. Patrick Aertsen, COO van Living Tomorrow stelt dit als volgt: “De horeca-uitbater moet durven denken vanuit de klant en verder kijken dan gisteren en vandaag. Hij of zij moet kunnen inschatten wat de impact van nieuwe producten en technologieën zal zijn op de klanten en hoe snel ze die gaan adopteren. En hoe kan technologie worden aangewend om nieuwe waarde voor de klant te genereren? Welke businessmodellen kunnen hieruit ontstaan?” In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, is de technologie enkel het instrument dat de consument toelaat om verder te gaan dan tot nu het geval was. Vernieuwing en innovatie komt vanuit de behoeften van de consument om een andere, betere invulling te geven aan zijn levenskwaliteit. De volledige distributiesector en ook de horecasector staan zeer dicht bij de consument, hebben een zeer intensief contact met hem en doen alles om hun consument tevreden te stellen. Vooral deze sectoren zijn het gevoeligst voor veranderingen. En vergeet niet dat stilstaan achteruitgaan betekent! Daarom moeten de producten en diensten constant aan de wensen van de klant blijven voldoen, moet er voortdurend aan evolueren, vernieuwen en innoveren gedacht worden.

 

copyright Apartinmedia

 

Ter Duinen bruist al 70 jaar van enthousiasme

Peter Verbeke, directeur van Hotelschool Ter Duinen, formuleert het als volgt: “Naast het aanbieden van vele aangename en zinvolle activiteiten blijft het onze grootste zorg om jonge mensen op het einde van hun opleiding te zien vertrekken als gelukkige mensen, het vuur brandend te houden en te supporteren in de studie-of levenskeuzes die ze maken. Bij ons staat de toekomst reeds te trappelen aan de voordeur. We willen ons niet vastklampen aan het verleden. Onze horeca en het onderwijs dat onze jongeren daarop moet voorbereiden, staan voor grote uitdagingen. Ter Duinen wil het verschil blijven maken. Daarom wil Hotelschool Ter Duinen haar leerlingen reeds tijdens de opleiding leren omgaan met innovatie. Een partnership met Living Tomorrow kon dan ook niet uitblijven om de leerlingen zo klaar te stomen voor de toekomst. Bij Living Tomorrow zijn ze immers dag in dag uit met innovatie bezig en tonen ze hoe innovaties in de praktijk werken, ook in de hospitality-sector. De ideale partner dus voor een hotelschool die met haar 70 jaar springlevend is en klaar voor de toekomst. En daar wil Hotelschool Ter Duinen, samen met Living Tomorrow, volop op inzetten om zo de meeste innovatieve hospitality-opleiding in ons land aan te bieden.”

Culinair sterrenfestival

Het slotevenement van het jubileumjaar van de Hotelschool Ter Duinen maakt deze samenwerking al meteen duidelijk en de druk bijgewoonde kookdemo onder leiding van Marc Clément (restaurant The Bistronomy) en Stéphane Buyens (hostellerie Le Fox) gaf direct de nieuwe tendensen aan. Een 7-gangenmenu, geïnspireerd door 7 topchefs die allen oud-leerlingen zijn van de school of er een speciale band mee hebben (Peter Goossens – Hof Van Cleve, Filip Claeys – De Jonkman, Bert Meeuwis – Restaurant Slagmolen, Thierry Theys – Resto Nuance, Geert Van Hecke – Zet’Joe) besloot deze kennismaking met de innoverende richting die Hotelschool Ter Duinen uitgaat.

www.hotelschoolkoksijde.be

www.livingtomorrow.com