Verrassende resultaten

In 1883 creëerde meester-chocolatier Charles Neuhaus het merk Côte d’Or. Sindsdien is het zonder meer een wereldmerk geworden door trouw te blijven aan de unieke intense smaak als gevolg van het ongewijzigde recept (een hoog cacaogehalte en de onberispelijke en standvastige kwaliteit van de bonen), het vakmanschap en de succesvolle productinnovaties. Côte d’Or maakt deel uit van Mondelēz International.

Côte d’Or wou nu wel eens weten welke relatie de Belg met ‘zijn’ chocolade heeft, en hoe hij of zij die het liefst eet. Het onderzoek werd in maart van dit jaar gevoerd bij 1.002 landgenoten door het onafhankelijke onderzoeksbureau InSites Consulting.

Resultaten

Er waren enkele héél verrassende resultaten.

  • 91% van de Belgen eet maandelijks chocolade.
  • 79% van de Belgen geniet van zijn chocolade met een drankje, vooral koffie.
  • 73% heeft altijd chocolade in huis – bij de 55+ is dat zelfs 80%.
  • 60% geeft aan dat chocolade hun ultieme ‘geniet/me-moment’ is.
  • 42% van de ondervraagden wil zijn/haar chocolade niet delen, hoewel ze in Wallonië daar toch iets meer toe bereid zijn dan in Vlaanderen (62% tegenover 55%).
  • 12% van de Belgen (dikwijls mannen!) verstopt zijn chocolade voor zijn partner, kinderen of ouders. Soms op wel erg vreemde plekken: in de badkamer, de lade met sokken, in de garage, slaapkamer of zelfs het tuinhuis.
  • Generation-Y (geboren tussen 1980 en 2000) eet chocolade als beloning.
  • Generation-X (geboren tussen 1960 en 1980) eet dan weer chocolade om te ontstressen.
  • De meerderheid beschouwt chocolade als ‘een goede vriend’ die je opvrolijkt maar 44% eet ook meer chocolade dan ze eigenlijk van plan waren;
  • Mannen zijn vaak ‘stiekeme’ chocoladeëters. Vrouwen, daarentegen, zijn vooral op zoek naar een ‘me-moment’.
  • Iedereen heeft één of meer ‘chocoladerituelen’ (de manier waarop men chocolade eet).
  • Hoe ouder we worden, hoe bitterder de chocolade mag smaken. Vijfenvijftigplussers houden duidelijk meer van pure chocolade, terwijl de leeftijdsgroep 18 tot 54 jaar melkchocolade bestempelt als hun favoriete soort.

 

Rituelen

InSites Consulting ontdekte dat haast iedereen van de ondervraagden (90%) zijn eigen manier van chocolade eten heeft. Joeri Van den Bergh, co-founder & partner van InSites Consulting: “Door een eigen ritueel toe te passen op je manier van eten, creëer je iets wat van jezelf is. Een eigen do-it-yourself moment. Dat is zeker zo bij een emotioneel product als chocolade.”

Met respectievelijk 68%, 59% en 43% zijn de ‘Sommelier’, de ‘Precisie Proever’ en de ‘Smelter’ de drie populairste rituelen bij het eten van chocolade.

  • De Sommelier – Hierbij gebruikt men alle zintuigen: je ruikt eerst aan de chocolade, neemt het aroma op, breekt een stukje af en laat dat langzaam smelten in de mond. “Het is grappig om te ontdekken dat, iets zo eenvoudigs en haast banaals als het eten van een stukje van je favoriete chocolade, deel uitmaakt van de drang naar ‘onthaasting’ en ‘rust’. We gaan letterlijk en figuurlijk meer genieten en de aandacht en tijd nemen om te genieten met al onze zintuigen”, aldus Joeri Van den Bergh.
  • De Precisie Proever – De meeste chocoholics hebben meer dan één ritueel wanneer ze genieten van hun chocolade. Naast de sommelier, is ook de ‘precisie proever’ of ‘ingenieur’, een populaire manier om chocolade te consumeren. Belgen breken, snijden, bijten of schrapen als een echte ingenieur een precieze hoeveelheid chocolade om uiteindelijk het allerbeste stukje als laatste te houden en daar extra van te genieten. Ook dit ritueel kan volgens Joeri gelinkt worden met een trend. “In tijden waar alles heel snel moet gaan en waarin we druk bezig zijn, hebben we nood aan rust en eenvoud. We gaan op zoek naar een ‘me-moment’ en stilte. We zoeken iets waar we ons mentaal kunnen op focussen en alles rondom ons – al is het maar voor heel even – kunnen vergeten.”
  • De Smelter – Het zal niemand verrassen dat dit ritueel, waarbij men zijn chocolade breekt en eerst in zijn (warme) drankje stopt vooraleer het op te eten, in de top 3 staat van de populairste rituelen. Dit sluit perfect aan bij het feit dat het merendeel (79%) een (warme) drank nuttigt tijdens het eten van zijn chocolade.

 

En nog een leuke: één op vijf Millennials (Generation Y – geboren tussen 1980 en 2000) eet de net gekochte chocolade al op nog voor ze thuis aankomen. Dit is grotendeels te verklaren met de ‘IWWIWWIWI’-trend (‘I want what I want when I want it’). Alles moet snel gaan en Millennials willen meteen consumeren. Zo ontbijten ze bijvoorbeeld steeds vaker op weg naar school of het werk.

Nog een paar getallen:

  • 38% van de Belgen knaagt de randjes af van zijn chocolade alvorens van de vulling te genieten.
  • 29% van de Belgen voegt extra ingrediënten toe aan zijn chocolade.
  • 28% van de Belgen verbergt en smult stiekem van zijn chocolade, vooral mannen.

 

Op de website van Côte d’Or kan je zelf ontdekken welk type chocolade-eter je bent.

 

www.cotedor.be

www.insites-consulting.com