Veranderingen aan de top

De geschiedenis van Gault&Millau start in de jaren zestig met een wekelijkse reportage in de editie ‘Weekend et Promenades’ van de groep Paris-Presse. Al snel bleek dat de lezers vooral belangstelling hadden voor de besprekingen van restaurants, ontdekkingen die boeiden en buiten de normale besprekingen vielen in andere media. In de periode van mei ’68 was men vooral aangetrokken door nieuwe levenswijzen, trends en de nieuwe consumptiemaatschappij. De lezers waren aangetrokken door de impertinentie en de onafhankelijkheid van de beoordelingen van Gault&Millau.

Toen in 1962 de eerste Guide de Paris verscheen en in 1969 de geboorte van de nieuwe Guide, was de evolutie niet meer te stoppen. Gault&Millau waren de ‘ontdekkers’ van de Nouvelle Cuisine en vonden in Paul Bocuse de perfecte vertaling en toepassing van deze Nouvelle Cuisine. Ze formuleerden op grond van hun bevindingen en vaststellingen de 10 geboden van de Nouvelle Cuisine. In 1978 verschijnt een eerste bijdrage op vlak van de wijnen en in 1984 de eerste Guide du Vin. Vanaf 2012 gaat de evolutie nog sneller en internationaler verder: in 2012 verschijnt de eerste editie met mobiele applicatie, de uitgave van de Gids Hongarije, in 2013 volgt dan Australië, in 2014 Polen, in 2015 Canada en in 2018 zien we bij ons de ‘POP’ verschijnen, een selectie van trendy restaurants die zeer toegankelijk zijn en waar het gezellig en prettig genieten is. In deze moderne zaken staan de ervaring en het concept centraal. Het is er sympathiek genieten in een origineel kader en met als belangrijkste criterium: de kwaliteit Gault&Millau.

Gault&Millau België

Philippe Limbourg was tot eind 2017 de redactiechef voor België, maar gaf eind 2017 te kennen dat hij zijn mandaat in het directiecomité niet verder wenste te zetten. Na 15 jaar inzet voor de Gault&Millau wenste Philippe Limbourg zijn activiteitenveld te verleggen in zijn eigen bedrijf Stilis Communication S.A. Het managementteam van Gault&Millau begrijpt deze beslissing volledig et de beide partijen zijn in goed overleg uit elkaar gegaan. Philippe Limbourg werkt verderlopende dossiers af. De CEO, Marc Declerck, neemt vanaf heden de persrelaties (Franstalig en Nederlandstalig) op zich, daarin bijgestaan door het directiecomité. Marc Declerck en Jaak Proesmans, gedelegeerde bestuurders, danken Philippe voor zijn passie en zijn inzet die Gault&Millau toegelaten hebben verder te groeien en zijn positie te verstevigen.

www.be.gaultmillau.com