Italiaanse producten in de schijnwerper

Dit evenement wil authentieke Italiaanse producten promoten en tevens de kostbare link tussen voedsel en de streek van oorsprong belichten voor Belgische influencers en importeurs. Het project werd op 5 februari officieel voorgesteld in de Italiaanse ambassade in België. De presentatie kon rekenen op de actieve deelname van de belangrijkste spelers die betrokken zijn bij het promoten van Made in Italy in het buitenland: de ambassade, ICE Agency, de Belgisch-Italiaanse Kamer van Koophandel, maar ook de beschermende consortia en de Italiaanse Federatie van chefs van België.

Matteo Lazzarini, secretaris-generaal van de Belgisch-Italiaanse Kamer van Koophandel, die de organisatie van het Brusselse evenement coördineert, licht het project ‘True Italian Taste’ toe.

Hoe is het project ‘True Italian Taste’ ontstaan?

“Het is een initiatief dat wordt bevorderd en gefinancierd door het ministerie van Economische Ontwikkeling in samenwerking met ICE en dat door Assocamerestero wordt geïmplementeerd via een aantal Italiaanse kamers van koophandel in het buitenland, meer bepaald in Noord-Amerika en Europa. Het project heeft enerzijds tot doel buitenlandse consumenten meer bewust te maken van het gebruik van authentieke Italiaanse producten en anderzijds de commerciële contacten te bevorderen tussen Italiaanse producenten van gecertificeerde, typische en gespecialiseerde agrovoedingsmiddelen en Amerikaanse en Europese importeurs. De influencers, journalisten, bloggers, chefs, kopers, mediamanagers, enz. spelen een belangrijke rol omdat zij de macht hebben om consumenten bij hun keuzes te begeleiden door hen bewust te maken. Het project, dat al zeer succesvol is, met name in termen van resultaten, zal binnenkort worden uitgebreid tot de Aziatische landen, de belangrijkste bestemmelingen van onze export.”

Zijn er in Europa veel producten die verband houden met het fenomeen Italian Sounding?

“Veel. Als u alleen al kijkt naar de supermarkten en kruidenierswinkels in Brussel, vindt u meer dan 70 van dergelijke producten. Dit zijn producten waarvan wij denken dat ze de consument kunnen misleiden door het gebruik van een Italiaanse klankbenaming of door het aanbrengen van de afbeelding van het Colosseum, een gondel of zelfs een Italiaanse vlag op hun etiketten om zo een valse oorsprong van het product te suggereren. Kortom, de namen en illustraties verwijzen naar de Italiaanse gastronomische cultuur, wat veel verwarring schept. We hebben ook enkele producten getest, zoals het all-inpakket met vier zakjes om spaghetti te bereiden. Bereidingstijd: 4 minuten… niet te eten!”

En de lancering van het project in Brussel?

Allereerst hebben we het genoegen om te kunnen rekenen op de deelname van Carlo de Pascale, radio- en TV-columnist bij de RTBF, die in België veel succes kent met zijn nieuwste boek ‘De Italiaanse keuken: mijn favoriete recepten’. Hij heeft het over de authenticiteit van de Italiaanse producten. Vervolgens zal de Italiaanse federatie van Belgische chef-koks, de belangrijkste ambassadeur van de Italiaanse gastronomische cultuur op het grondgebied, een aantal typische gerechten uit de Italiaanse keuken voorstellen, waarin het juiste gebruik van grondstoffen en bereidingswijzen wordt uitgelegd.

Ook talrijke Italiaanse consortia voor de bescherming van agrovoedingsmiddelen hebben zich bij het evenement aangesloten. De betrokkenheid van consortia is van fundamenteel belang wanneer we, naast de kwaliteit van onze producten, een collectief erfgoed willen overdragen, de vrucht van de traditie en de cultuur van ons land. We nodigden hen uit om het verhaal van hun producten te vertellen en ze bewust te laten proeven. Tijdens deze avond heten we de consortia Chianti, Franciacorta en Primitivo di Manduria welkom voor de wijnen. Vervolgens de consortia voor de bescherming van kaas: Gorgonzola, Parmigiano Reggiano, Montasio, Piave en Burrata d’ Andria. De olijfolie wordt vertegenwoordigd door het Consortium ter bescherming van de IGP Toscane en de AOP Ligurische Riviera. En ten slotte de traditionele balsamico-azijn van Modena, de witte knoflook ‘polesano’, de rode sinaasappels uit Sicilië en de Toscaanse cantuccini. We zijn ook blij om te kunnen samenwerken met Gustox, de b2b voor uitstekende Italiaanse levensmiddelen.

 

 

https://true-italian-taste.eventbrite.com