De Horeca Masterclass georganiseerd door Lightspeed in samenwerking met Horeca Magazine smaakt naar meer… Tijdens deze sessie bij Excellis konden zaakvoerders uit de horeca genieten van professioneel advies om hun zaak op de kaart te zetten. Achteraf kon iedereen genieten van de kookkunsten van topchef Pino Nacci die andermaal zijn beste beentje voorzette.

De opzet van de Masterclass was duidelijk: geïnteresseerden uit de horecasector een aantal voorbeelden uit de praktijk geven die aantonen hoe je de bekendheid van je zaak een boost kunt geven.
Eerste expert ter zake Ron Simpson schetste hoe hij van The Avocado Show een succes maakte. In tegenstelling tot wat de naam misschien laat vermoeden is dit geen show, maar wel degelijk een restaurant waar alles rond de avocado draait. The Avocado Show startte in Amsterdam en opende sindsdien op verschillende plekken waaronder recent ook Brussel een filiaal. Ron benadrukte hierbij het belang van een ‘monoproduct’, met andere woorden enkel met één product werken en dit maximaal in de kijker brengen met behulp van de moderne (sociale) media.
Het tweede voorbeeld uit de praktijk werd gebracht door het Japanse restaurant Takumi uit Brussel, gerund door Alexis en Arnaud Mestdag. Ook deze chefs werken rond een concept met een beperkte kaart, dit volgens de Formule 1 filosofie: alles moet snel gaan maar de ervaring moet wel fantastisch en onvergetelijk zijn. Takumi kijkt hierbij over de grenzen en hoopt in de nabije toekomst ook internationaal te scoren. Bij deze getuigenis werd ook de noodzaak van een goede start beklemtoond: zo zijn de eerste drie maanden van kapitaal belang.
Marc Waelbers van Foodproof onderstreepte het belang van wat hij met enige ironie het MARC-concept noemde. Dit marketingconcept steunt op de pijlers Meeting, Attraction, Reason en Connection, met andere woorden onderzoeken hoe je als zaak je potentieel publiek kunt vinden en overtuigen bij je langs te komen.
Waelbers had het ook over het belang van de Belgian Restaurant Association. De BAR stelt dat voor een officieel en legaal statuut voor de horecasector de enige oplossing op lange termijn is, ook om buitenlandse investeerders aan te trekken. Hierbij kan de sector alle hulp gebruiken en is een fairplay label onontbeerlijk, aldus Marc Waelbers.
Geïnteresseerden kunnen contact met Marc opnemen via marc@foodproof.be.

www.lightspeedhq.be