HotelloTOP België Year Event, een onderdeel van VENUEZ19 in Antwerpen Expo, kan terugblikken op een geslaagde zesde editie. Het thema van dit jaar was ‘High Tech For High Touch’. Sprekers Erik-Jan Ginjaar (Postillion Hotels) en trendanalist Herman Konings van trend- en toekomstonderzoeksbureau Pocket Marketing/nXt hadden het over de digitalisering in de hotelsector en de impact op de gastvrijheid.

Hotelnetwerk

HotelloTOP België is een initiatief van HotelloTOP International, Erasmushogeschool Brussel, Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen en Katholieke Hogeschool Vives Brugge. HotelloTOP België profileert zich als het netwerk voor decision makers uit de hospitality industrie die graag op de hoogte willen blijven van de trends en ontwikkelingen in de markt. Daarnaast biedt het platform de mogelijkheid om onderling zaken te doen en wordt het bouwen van nieuwe relaties gestimuleerd.

Trots zijn op je het werk

Erik-Jan Ginjaar had het in zijn fel gesmaakte voordracht over het belang van informatiseren en hier goed mee omspringen. “Alles gegevens die je in Excel opslaat kan je ook automatiseren. Dit kan een hotel heel wat tijd besparen. Technologische innovaties kunnen zeker een positieve rol spelen in het verhogen van het gevoel van gastvrijheid bij de klant.”

Ook belangrijk is de werknemers bij het werk te betrekken. “Als ze trots zijn op wat ze doen, presteren ze ook beter. Speel ook in op hun competenties. Ik geef het concrete voorbeeld van een werknemer die goed is in het uitvoeren van afspraken maar niet graag aan de computer zit. Laat die zijn afspraken afhandelen, en hij is veel gelukkiger en efficiënter.”

 ‘Fygitale’ consument

Herman Konings toonde weer eens aan dat hij een begenadigd spreker is. Hij schetste in een ludieke uiteenzetting een aantal opvallende trends die op het eerste gezicht tegenstrijdig lijken. Zo onder meer het begrip ‘fygitaal’. Herman Konings: “In deze wereld die steeds meer door bits en bytes beheerst wordt merken we anderzijds toch ook een belangstelling voor ambachtelijke producten, barista’s, foodtrucks, zeg maar het fysieke. Beiden kunnen mekaar zeker aanvullen en versterken. 

In deze digitale wereld hebben we ook af en toe de behoefte om daar aan te ontsnappen. Waar schaars dreigt te worden, krijgt opnieuw waarde. Het analoge groeit weer; zo zijn er nu al voor het achtste jaar op rij meer vinylplaten in België en Nederland verkocht.”

Hotels kunnen inspelen op de diverse behoeften bij de verschillende generaties, meent Herman Konings. Hierbij verwees hij naar de intussen beruchte ‘algoritmes’. “Algoritmes staan voor een choreografie van numerieke codes. In feite gaat het om niets meer dan uit een zee van gegevens relevante informatie halen, en dit is ook voor de hotelwereld nuttig.”

Steven Droogers van HotelloTOP sloot af met een boodschap: “We zijn uitgegroeid tot een internationaal professioneel jaarlijks evenement. We willen de referentie voor professionals in de sector en tot een vangnet voor aankomend talent.”