Een eigen platform voor professionals uit de horeca

De Franse catering- en slagersgroep Le Duff startte op 18 januari met een virtuele marktplaats voor professionals uit de horeca met als naam Gourming. Het platform is in de eerste plaats bedoeld om de Franse KMO’s uit de voedingssector, die daarvoor maar weinig tot geen toegang hadden tot de internationale markten, de kans te bieden om hun producten te exporteren.

Achter dit ambitieuze project schuilt Louis Le Duff, President en Stichter van de groep Le Duff, voor deze realisatie bijgestaan door Anne-Laurence Velly, Directrice Digitale zaken en Innovatie van de groep Le Duff. « Er zijn vandaag 16.218 ondernemingen uit de voedingssector in Frankrijk, waarvan 98% KMO’s zijn. 78% van hen exporteert hun producten niet. Wij willen hen helpen om hun expansie in Europa te versnellen … en willen daarna nog verder gaan », verklaart Louis Le Duff meteen voor een panel van professionals uit de horeca en journalisten.

HM170_NEWSLETTER_Gourming_foto1

Doel : alle belemmeringen voor de export wegwerken

Concreet gesproken heeft de digitale marktplaats www.gourming.com als doel kleine Franse bedrijfjes uit de levensmiddelensector te helpen die internationaal willen doorbreken : vaak worden zij immers geconfronteerd met onvoldoende financiële middelen of personeel en ook de reglementaire beperkingen variëren van land tot land.

De producenten die aanwezig zijn op het platform moeten 100 Euro excl. BTW toegangsrecht betalen voor de registratie van elk product. Dat bedrag dekt de kosten voor dossierbeheer, de controle van de exporteerbaarheid en de vertaling van de beschrijving. Bovendien int Gourming een commissie van 25% op het bedrag FOB van de bestelling. Daarvoor verbindt Gourming zich ertoe om via Le Duff voor alles in te staan, dankzij zijn logistieke platform (controle, aanpassen, consolideren en verzenden), zijn drie gespecialiseerde transporteurs (levering in 25 landen van verse, droge en diepvriesproducten) en zijn twee diensten die de reglementering in de gaten houden (productie op verzoek van labels opgesteld in de taal en conform de wetgeving van het land van bestemming). « Wij vermijden zo dat KMO’s vastraken in een administratief en reglementair kluwen, het risico lopen niet betaald te worden, zware commerciële investeringen moeten doen en veel tijd verliezen », verduidelijkt Anne-Laurence Velly. Voor de restaurateurs zijn er ook heel wat voordelen : toegang tot unieke producten, de zekerheid over de kwaliteit, vlotte toegang tot alle informatie in verband met veiligheid en traceerbaarheid, enz.

Onder de producenten die al aanwezig zijn op het platform zien we onder andere CD Fruits et ses Folions (gegarandeerd 100% natuurlijke fruit- en groentepapier, in 2015 bekroond met de Grand Prix Sirha Innovation), de Tarte Tropézienne en de artisanale Conserverie van Kerman en de huisbereide confituren van Lucien Georgelin.

Een ambitieus project

Het platform omvat vandaag 5.000 referenties van 250 kleine producenten. In de loop van het jaar wil de groep zijn aanbod verdubbelen, vermits ze meer dan 10.000 referenties van 500 producenten willen brengen. Aanvankelijk zullen deze producenten in contact worden gebracht met professionals uit de horeca van 25 Europese landen. In 2018 wil Gourming zich ook op Noord-Amerika en Azië richten.

HM170_NEWSLETTER_Gourming_foto2De beste arbeiders van Frankrijk bereiden hun menu

“De kwaliteit is gebaseerd op de referentie”, zo vertelde Louis Le Duff in zijn inleidende toespraak. Deze referentie is niets anders dan de vijf ambassadeurs van het project, die allemaal werden verkozen tot Meilleurs Ouvriers de France (MOF). Voor Louis Le Duff zijn kwaliteit en gezondheid twee essentiële elementen voor een aanbod van levensmiddelen: “30 jaar werken we al samen met experts, zoals MOF, om onze klanten producten van kwaliteit te garanderen en we ijveren al 12 jaar voor de garantie van gezonde producten met behulp van bijvoorbeeld onze artsen Cohen en Roger”. Zo zullen, Philippe Urraca (MOF pâtisserie in 1993), François Adamski (Bocuse d’Or 2001 en MOF cuisine 2007), Jean-Luc Danjou (MOF cuisine 1986), Frédéric Lalos (MOF boulangerie 1997) en Jean-Jacques Massé (MOF cuisine 1997) als ambassadeurs de beste producten van Frankrijk selecteren om de klanten te inspireren en gerust te stellen.

En waarom niet in België?

Tot de eerste klanten van de virtuele marktplaats behoren patron en sommelier van het restaurant Les Eleveurs in Halle, Andy De Brouwer, die oproept om ook in België met een dergelijk initiatief aan de slag te gaan. “België is altijd al een bondgenoot van de Franse gastronomie. Zoals u weet, blijft onze gastronomie niet beperkt tot mosselen met frietjes. Toegang hebben tot kwalitatieve producten die bereid werden door kleine Franse producenten is een onbetwistbaar voordeel dat voor iedereen nuttig is, want tot op heden bestond er enkel een aanbod voor grote groepen en groothandelaars. Ik wacht nog op één ding: dat iemand in België inspiratie put uit dit mooie initiatief om Belgische producten in het buitenland te gaan promoten.” De oproep is bij deze gelanceerd …

HM170_NEWSLETTER_Gourming_Logo

www.gourming.com