Welke actuele ontwikkelingen hebben invloed op uw onderneming?

Op 25 oktober (jl.) vond het Meet the Market-evenement plaats in Pullman Brussels Centre Midi, georganiseerd door Accor’s gespecialiseerde inkooporganisatie Astore. Leveranciers, categoriemanagers en Astore-leden kwamen samen om de laatste turbulente ontwikkelingen binnen de horecabranche te bespreken, van het terugdringen van plasticgebruik tot energieefficiënte oplossingen.

Het evenement begon met gastspreker Étienne Davignon, ondernemer en Belgisch diplomaat, die de toekomst van de energievoorziening besprak met de meer dan 130 aanwezige Astoreleden. Andere keynote sprekers kwamen de hele dag aan bod, waaronder Emmanuel Poignant, VP Procurement Accor Northern Europe, die inkoopadvies gaf en zijn visie op de huidige inflatie deelde. Amy Ferguson, Vice-President Consumer Goods Northern Europe, besprak alternatieven voor plastic voor eenmalig gebruik en partnerleverancier Greenwaste deelde inzichten over duurzame inkoopprocedures om recycling te maximaliseren. Tussen de toespraken door konden de leden netwerken met Astore-leveranciers zoals Nespresso, Atos Worldline en AB Inbev. Een menu samengesteld door de met een Michelin-ster bekroonde chef Dominique Tondeurs maakte deel uit van het evenement, dat werd afgesloten met een netwerkfeest. In lijn met het engagement van de organisatie om voedselverspilling tegen te gaan, werkte Astore ook samen met Sharefood Brussels, een lokale vereniging om voedselverspilling tijdens het evenement te voorkomen.

Astore

Als wereldwijde inkooporganisatie levert Astore een zeer breed scala aan producten en diensten aan horecaondernemers. Door hun jarenlange ervaring hebben ze inmiddels een groot netwerk opgebouwd van duizenden leveranciers waardoor ondernemers met het digitale systeem van Astore kunnen besparen op de inkoop, MVO-doelen kunnen halen en de bedrijfsactiviteiten kunnen stroomlijnen. Het team van meer dan tweehonderd experts doet de onderhandelingen en het zoekwerk.

Van bier tot bedlinnen

De inkoopinterface van Astore is onderverdeeld in zes hoofdcategorieën: Eten en Drinken (F&B), Bediening, Benodigdheden & Uitrusting (OS&E), Armaturen, Meubilair & Uitrusting (FF&E), Werk & Onderhoud, Energie en IT & Tech. Astore voorziet in alle behoeften door een uitgebreid assortiment producten en diensten aan te bieden: van meubels, patisserie, groenten en fruit en schoonmaakmiddelen tot professionele diensten, dranken en bedlinnen.

Product- en energiecrisis?

De huidige wereldwijde economische ontwikkelingen benadrukken het belang van Astore. De waarde van de inkoopexpertise is groter dan ooit door de uitdagingen in de sector en het evoluerende mondiale landschap. De inkoopteams van Astore spelen hierin een sleutelrol. Ze werken aan het beperken van de impact van inflatie en de effecten van producttekorten, en ook energie is een belangrijk aandachtsgebied. Dankzij de inspanningen van de inkoopteams heeft Astore erin geslaagd variabele contracten en gunstige voorwaarden, zoals volumeflexibiliteit, te bedingen. Zo zijn de elektriciteitsprijzen voor Accor in Europa gemiddeld 50 procent lager dan de gemiddelde marktprijzen in 2022, en 40 procent lager voor gas.

De diensten van Astore

Astore levert niet alleen producten, maar ook diensten om te helpen bij bouw- en/of renovatieprojecten. En alle diensten zijn complementair aan het inkoopaanbod, waardoor het projectbeheer gestroomlijnd en efficiënt verloopt. De aankoopmakelaars van Astore zijn expert in het leiden van zowel renovatie- als bouwprojecten en regelen de levering van FF&E, OS&E en andere categorieën apparatuur. Dit bespaard tijd, energie en geld.

Innovatieve tools

Om het inkoopproces zo efficiënt mogelijk te laten verlopen, maakt Astore gebruik van op maat gemaakte technologieën en software die speciaal voor de horeca zijn ontwikkeld. Denk aan een innovatief e-orderingsplatform, Astore Shop, en een verzameling tools, Astore Suite, om ondernemers te voorzien van alle benodigde informatie en administratieve taken te verlichten. Astore Shop is een online winkelcentrum dat alle producten en diensten aanbiedt die nodig zijn voor een goed functionerend hotel of restaurant. Deze e-commerce tool is dankzij responsive design beschikbaar op alle schermen en brengt bijna 3.500 leveranciers samen. Astore Suite is een verzamelingstool om een goede relatie tussen de ondernemer, de leveranciers en Astore-teams te waarborgen.

Astore belooft een verantwoorde inkoop voor een duurzame planeet en garanderen ethische traceerbaarheid van producten en veiligheid in de toeleveringsketen. De leveranciers van Astore worden dan ook regelmatig gecontroleerd op milieu- en maatschappelijke normen.

Alle disciplines kwamen samen op het succesvolle Meet the Market-evenement op 25 oktober, en toekomstige evenementen zijn gepland tot in 2023. Bezoek de website voor meer informatie:

www.astoreprocurement.com.

Astore in het kort

  • 20+ inkoopkantoren wereldwijd
  • 200+ professionals die voor u aan de slag gaan
  • 800+ gerealiseerde bouw- en renovatieprojecten; van luxe tot budget
  • 5000+ leveranciers wereldwijd
  • 8000+ klanten wereldwijd, zowel Accor als daarbuiten.
{

Zo zijn de elektriciteitsprijzen voor Accor in Europa gemiddeld 50 procent lager dan de gemiddelde marktprijzen in 2022, en 40 procent lager voor gas.