In de kantoren van Deliveroo aan de vijvers van Elsene, met uiteraard fietsen voor de deur, heen-en-weergeloop aan de koffiemachine, in de gangen, en mensen op alle verdiepingen. Pierre Verdier ontvangt ons in een grote vergaderzaal op de 4e verdieping, zonder lift, op een hittegolfdag. Op een flipchart die snel opzij wordt gezet, staan nog de reflecties van de laatste vergadering… De sfeer is losjes, maar we voelen dat er gewerkt wordt!

Een technologische startup

Pierre Verdier, die afkomstig is uit de IT-wereld, voormalig hoofd van de hoteldivisie van vente-privee.com na als sales director te hebben gewerkt bij groupon.com in Parijs, heeft onlangs de leiding van Deliveroo Belgium overgenomen. Dat is niet verwonderlijk, aangezien het Engelse bedrijf, dat amper 4 jaar in België aanwezig is, in de eerste plaats een technologische startup is.

Pierre Verdier: ‘Het internet heeft de zin om te reizen van de mensen vertienvoudigd. Van de ene dag op de andere konden klanten nieuwe bestemmingen ontdekken, aanbiedingen vergelijken, maar ook prijzen vergelijken. Het doel was om een enorme reclamevitrine voor de toeristische sector te bieden’.

En eigenlijk is het ook een beetje dat wat Deliveroo de horecawereld biedt: een soort van reclamevitrine met ticketverkoop (behalve dat in dit geval niet de reiziger maar de bezorger zich verplaatst en dat deze laatste zich niet met het vliegtuig maar met de fiets verplaatst!)

Als een van de belangrijkste spelers in de markt voor de levering van maaltijden aan huis, stelt Deliveroo zichzelf voortdurend in vraag en herbekijkt het de algoritmes die gebruikt worden om de beste routes voor de koeriers te berekenen. De ene route is de andere niet, het terrein is vlakker of ongelijker, er zijn meer of minder haltes. Het is uiteraard de bedoeling de verplaatsingen rendabel te maken maar ook koeriers uit te sparen. De te leveren gerechten zijn ook verschillend: sommige, zoals frietjes (we zijn immers in België!) moeten binnen een kwartier geleverd worden om warm te blijven. Moeilijker dan het lijkt!

Partner van de restauranthouders

Tijdens het interview corrigeert Pierre Verdier ons meermaals: Deliveroo ziet de restauranthouders niet als “klanten” maar als “partners”. De startup dient zich immers aan als een business facilitator, een echte partner van het restaurant, met als gezamenlijk doel om de eindklant, de consument, tevreden te stellen.

Deliveroo bevindt zich dus op het kruispunt tussen de consument, het restaurant en uiteraard de koeriers. Terwijl het bedrijf momenteel iets meer dan 2.000 restaurants in België aandoet, onderscheidt ­Deliveroo zich ook door de tewerkstelling van ongeveer 2.500 koeriers en ontvangt het maandelijks meer dan 1.000 aanvragen van mensen die koerier willen worden!

Trendadvies

Dankzij zijn aanwezigheid in meer dan 14 landen (waaronder uiteraard het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Italië, Spanje, de Verenigde Staten, Hongkong, Singapore, Australië, de Arabische Emiraten) en in meer dan 500 steden over de hele wereld, is Deliveroo uiteraard op de hoogte van de laatste trends in de restaurantwereld.

Pierre Verdier: ‘Wij helpen de restaurants om het beste menu te bepalen voor het online aanbod, adviseren hen waar nodig, en delen ook de trends die we zien aankomen uit Parijs, Londen of New York. De Belg houdt van foodtrends en we zien dat de restaurants die zich aanpassen daar voordeel uit kunnen halen’.

aangesloten restaurants

koeriers

banen in de restaurantsector

euro aan geraamde extra inkomsten in de sector

Een terras dat het hele jaar door open is

Pierre Verdier: ‘De restaurants die met ons samenwerken hebben hun omzet soms met meer dan 30% zien stijgen. Sommige zeggen ons dat het dankzij Deliveroo is alsof hun zomerterras het hele jaar door open is’!

Dus dankzij deze internetvitrine eten de mensen meer? In tegenstelling tot reizen, uiteraard niet. Het is dus duidelijk dat de markt van de leveringen van maaltijden aan huis een deel van die van de winkels, supermarkten en zelfs sommige restaurants opslokt.

De restauranthouders hebben er dan ook veel belang bij om zich aan te passen, temeer daar de groei van de markt van de leveringen aan huis de bestaande concurrentie deels verandert. Deze trend heeft recentelijk geleid tot de opkomst van een nieuwe vorm van catering, waarbij spelers die eigenaar zijn van een prachtige digitale vitrine maar geen echt restaurant hebben, gerechten bereiden die alleen bestemd zijn voor levering aan huis.

Amazon

Ondanks zijn exponentiële groei is de Engelse startup met de grote oren nog niet winstgevend. Gelukkig heeft Amazon onlangs een belang van 18% in het bedrijf verworven en die financiële inbreng zou het bedrijf in staat moeten stellen zijn werkterrein verder uit te breiden. Momenteel worden alleen de belangrijkste stedelijke centra gedekt en zijn er nog grote geografische gebieden in België die gedekt moeten worden.

We proberen te weten te komen of deze toetreding van Amazon het begin van een nieuwe handel inluidt (bijvoorbeeld levering van pakjes tegelijk met de maaltijden), maar dat is blijkbaar niet het geval, er is niets dergelijks gepland. De core business blijft food. Deliveroo streeft er hoofdzakelijk naar om de grootste en onontkoombare speler in de levering van maaltijden te worden en blijven.

Tekst: Pascale Van Weert