Primus met Gist (Brouwerij Haacht) heeft het label ‘Erkend Vlaams-Brabants Streekproduct’ ontvangen.

Primus met Gist ontstond zo’n 100 jaar geleden, toen de medewerkers van de brouwerij het bier rechtstreeks van de lagertank aftapten omdat dit ongefilterde, niet gepasteuriseerde bier extra smaak en aroma’s bevatte. Bovendien heeft bier vóór filtratie nog een iets hoger alcoholpercentage.

Het bier vormde de inspiratie tot de huidige Primus met Gist, die sinds 1993 ook exclusief in Brasserie Brouwershof kan gedegusteerd worden. “Die exclusiviteit heeft vooral te maken met het visuele aspect”, weet Boudewijn van der Kelen, marketingdirecteur bij Brouwerij Haacht. “De aanwezige gist in het vat zakt immers na enkele dagen uit op de bodem van het vat, waardoor het bier niet mooi meer presenteert. Een van nature exclusief biertje dat bovendien perfect past bij onze eigenzinnige brouwerij.”

Promotielabel

Het label van ‘Erkend Vlaams-Brabants Streekproduct’ is een promotielabel waarmee producten zich onderscheiden binnen het gigantische aanbod aan streekproducten. Het maakt het onderscheid tussen de vaak gebruikte en niet-erkende termen zoals ‘hoeveproduct’ en ‘lokaal product’ enerzijds, en de echt erkende ‘streekproducten’ anderzijds.

Anneleen Nijs, projectmedewerker van de vzw Streekproducten Vlaams-Brabant: “Om de consument daar duidelijkheid over te bieden, en tegelijk echte streekproducten te promoten, kennen we ons label enkel toe aan producten die aan specifieke criteria voldoen. Primus met Gist is een bier met een bijzondere, lokale geschiedenis en wordt al decennialang gebrouwen op Vlaams-Brabantse grond. Dat gebeurt bovendien door een lokaal verankerde en volledig Belgische familiebrouwerij.”

Over Brouwerij Haacht 

Brouwerij Haacht is een onafhankelijke, Belgische familiebrouwerij met een 400-tal werknemers. Naast de pils Primus zijn de bekendste merken Keizer Karel, Tongerlo, Ommegang, SUPER 8 en Mystic. Het drankengamma vertegenwoordigt jaarlijks een afzet van meer dan een miljoen hectoliter en bestaat eveneens uit een volwaardig assortiment eigen gebottelde natuurlijke mineraalwaters en frisdranken, Fuerto-koffie, en diverse Franse en wereldwijnen. Brouwerij Haacht staat ook in voor de exclusieve botteling van Pepsi, bestemd voor het Belgische horecakanaal. Haar hoofdactiviteit is een totale service bieden aan meer dan 6.000 horecazaken, voor zowel de thuis- als exportmarkt.