De 120 drankenhandels van Prik&Tik leveren aan ongeveer 15% van de horecazaken in België. En dat aandeel stijgt voortdurend.

Prik&Tik bestaat inmiddels dertig jaar, maar het is slechts het laatste decennium dat de drankengroothandel een explosieve groei kent. “Ons omzetcijfer verklapt alles”, zegt algemeen directeur Filip Sevens. “Enkele jaren geleden verliet voor ongeveer 17 miljoen euro drank ons magazijn. Dit jaar zullen we eindigen op ongeveer 110 miljoen euro, en dat met een team van 12 personen.”

45 miljoen

In hun ledenbestand zitten 120 drankhandelaren die je vooral in Vlaanderen en het Brusselse moet zoeken. In Wallonië zijn er vier bierhandelaars lid van Prik&Tik. In totaal zijn alle Prik&Tik leden samen in meer dan 5.000 horecazaken de bevoorrechte leverancier. Daarmee zijn ze de organisatie met het grootste aantal leden en uiteraard ook met het hoogste zakencijfer. “Als voorbereiding op ons gesprek heb ik een kleine berekening gemaakt. Wist je dat wij jaarlijks ongeveer 45 miljoen liter bier van AB InBev verkopen en nog eens 10 miljoen van Alken-Maes? Dat is telkens 25% van die bieren in de horecamarkt. Reken zelf maar uit hoeveel glazen bier dat zijn.”

Die groei is vooral te danken aan een immense groei van het aantal leden. En dat loopt bij Prik&Tik van een leien dakje: “Wij verkeren inderdaad in een luxepositie. Zo hebben wij niemand op de baan die op zoek moet gaan naar nieuwe leden. Drankenhandels informeren spontaan of ze geen deel mogen uitmaken van onze onderneming.”

4 pijlers

Het succes van Prik&Tik is gefundeerd op vier belangrijke pijlers, dat zegt tenminste Filip Sevens: “In de eerste plaats is er onze grootte die maakt dat we tijdens aankooponderhandelingen enorm sterke kaarten in handen hebben. Onze leden genieten van de voordelige prijzen die wij bedingen en kunnen dat voordeel vertalen naar hun klanten. Daarnaast is er ons immens groot magazijn. Hier vind je vrijwel alle Belgische bieren en veel soorten gins bijvoorbeeld. Het grote voordeel is dat drankenhandelaren per bak bij ons kunnen bestellen. Ideaal wanneer ze enkele typische biercafés in hun klantenbestand hebben die zo nu en dan een speciaal bier vragen.”

En is er nog de naambekendheid van Prik&Tik. De organisatie heeft de voorbije jaren veelvuldig publiciteit gemaakt op de nationale radio en televisie en in de geschreven pers. Als lid geniet je uiteraard mee van deze promotieacties.

Het laatste voordeel is vooral gericht op drankenhandels en minder op de horeca: “Wij trekken volop de kaart van de communicatie. In alle zaken vind je schermen met de voordelen, promoties en andere informatie. Verder bulkt onze website van de boeiende informatie. Wij verkopen niet enkel drank, wij voorzien onze leden ook van zoveel mogelijk middelen om alles op een professionele manier aan de man te brengen.”

www.prikentik.com