Onlangs zwaaide horecagroothandel Sligro feestelijk de deuren open van zijn hernieuwde vestiging in Gent. In de winkel van maar liefst 12.000 m² doen jaarlijks 28.000 restauranthouders, cateraars en andere foodprofessionals hun inkopen. Na de grondige renovatie zet Sligro lokale producten nog meer in de kijker.

“Bij Sligro willen we een one-stop-shop zijn, en hechten we veel belang aan het integreren van lokale producten en ingrediënten in ons aanbod, aldus Kurt Neyrynck, verantwoordelijk voor de Gentse winkel. Van het vaste foodassortiment van 13.000 artikelen heeft één op de drie producten dan ook een Belgische oorsprong. We vullen dit aanbod nog verder aan met typische streekgebonden specialiteiten, zoals Ganda Ham uit Destelbergen, Gentse kop, cuberdons, Tierenteyn-mosterd enz.…Er is ook een grote kaasafdeling die als een echte aparte speciaalzaak in de winkel werd ingericht, in een aparte ruimte en op een ideale temperatuur”.

De winkel in Gent stelt 45 medewerkers tewerk, onder wie 12 adviseurs die vaak een achtergrond hebben als chef of sommelier. De horecagroothandel werd volledig in een nieuw jasje gestoken zodat het er overzichtelijker en aangenamer winkelen is.

“We hebben tijdens de ‘van plafond tot vloer’ verbouwing veel meer ruimtelijkheid tussen de verschillende afdelingen gecreëerd, wat het voor de klant veel makkelijker maakt om tussen de verschillende afdelingen door te kijken en door te lopen. Ook voor onze medewerkers op de werkvloer resulteert dit in een betere werking”, aldus Kees Kiestra, directeur Sligro Food Group. 

Chef Danny Horseele van het gelijknamige en vlakbij gelegen restaurant Horseele, al 35 jaar gequoteerd door Michelin en 42 jaar door Gault&Millau, haalde alvast de loftrompet boven voor de gerenoveerde vestiging, die destijds opstartte als ISPC Gent, tot het in 2017 in handen kwam van het Nederlandse Sligro.

“Misschien lig ik wel, en dat zeg ik als kleine anekdote, aan de grondslag van Sligro Gent, zo stelt hij. Ik herinner me dat wij destijds naar ISPC Breda dienden te trekken, omdat ISPC toen nog niet aanwezig was in ons land. Ik was er klant gedurende 15 jaar, en ik denk nog vaak terug aan de talrijke discussies, met een aantal collega’s, van waar in België de eerste vestiging van ISPC zou moeten komen, en uiteindelijk werd dat Gent. Sligro Gent is voor mij, als klant sinds 31 jaar, zondermeer hét uithangbord van de Belgische gastronomie. Je ontdekt er alles wat er op de markt beschikbaar is, en als het er niet is, doet men zijn uiterste best om het zo snel mogelijk op te zoeken en aan te kunnen leveren. Ik kom hier dan ook elke dag thuis. Het is ook ronduit fenomenaal dat men hier twee jaar aan gewerkt heeft zonder ook maar één dag te sluiten. En: ik ben ook blij dat er nu een grotere…parking is”, sluit hij af met een kwinkslag.

Met de ingrijpende verbouwing van deze voormalige Sligro-ISPC-vestiging heeft de Nederlandse foodservicegroothandel nu drie grote vlaggenschepen ingericht volgens het nieuwste winkelconcept in België, met na Gent ook Antwerpen en de in februari ll. heropende winkel in Luik. Op termijn komt er misschien nog wel een winkel bij in Charleroi.

De 9 overgenomen Metro-vestigingen blijven in België opereren onder het Sligro-M uithangbord. Het zijn kleinere vestigingen die zich hoofdzakelijk beperken tot een foodaanbod voor horecaondernemers, terwijl de grotere Sligro-belevingswinkels op een bredere doelgroep van horecabedrijven en KMO’s mikken. Belgische klanten beleveren doet Sligro vanuit de bezorghubs in Evergem, Rotselaar en Maastricht.

Bij de druk bijgewoonde en feestelijke heropening ontvingen ook twee lokale verenigingen, Hachiko en het Kinderrevalidatiecentrum van UZ Gent, elk een schenking van 5.000€. 

publireportage