Horeca Expo kan terugblikken op een succesvolle vijfdaagse. De dertigste editie stond in het teken van het thema ‘See. Smell. Taste. The future’ en was een opsteker voor de voor de economie zo belangrijke sector die een steuntje in de rug best kan gebruiken.

Tijdens de vijfdaagse die Horeca Expo ook in 2018 was stonden in totaal ruim 70 culinaire wedstrijden, seminaries en events op het programma. Eens te meer was de beurs het referentiepunt voor de horecasector in de ruimste zin van het woord.

Naast de intussen klassieke voorstelling van de Michelin gids en de Gault&Millau Catering Awards waarover u op onze website meer kunt lezen was er de primeur van het Carpigiani Gelato Festival.

Ook dit jaar was het Innovation Platform de plek om kennis te maken met innoveren en inspireren, traditioneel twee pijlers van Horeca Expo. De focus lag sterk op het naar voor schuiven van nieuwe ideeën en producten.

Blikvangers van de beurs opnoemen is moeilijk omdat er zovele zijn en we dreigen er te vergeten. Het ruime aanbod van ruim 650 exposanten met liefst 3000 verschillende merken bood andermaal een perfecte staalkaart van food en non-food. Het uitgebreide randprogramma mocht eens te meer op heel wat belangstelling rekenen.

 

Horeca blijft belangrijke sector

Horeca Expo toonde nog maar eens het belang aan van de horecasector. Deze sluit nauw aan bij het maatsdchappelijk leven en is nauw verankerd met ons sociaal bindweefsel. Met in totaal zo’n 55.000 btw-plichtige ondernemingen van klein naar groot blijft de horeca een niet te onderschatten werkgever. De sector is goed voor zowat 120.000 werknemers in cafés, restaurants, hotels, catering en grootkeuken.

Een ruim publiek van geïnteresseerden dus, en die konden met eigen ogen op Horeca Expo vaststellen dat de horeca een sector in volle beweging is.

Bij een van de workshops met als onderwerp de digitalisering van de horeca bleek het grote belang van vakbeurzen (met Horeca Expo op stip als nummer één) als bron van informatie. Voor ons was het verheugend om vast te stellen dat de horeca ook vakbladen waaronder uiteraard Horeca Magazine vaak gebruikt om de nodige informatie over de sector te vergaren.

Het digitale aspect wordt in de horeca steeds belangrijker, viel op de beurs vast te stellen. Dit niet alleen op het vlak van reservaties, maar ook om de dienst te verzekeren, het personeel te beheren, in de keuken direct bestellingen door te geven en om aan efficiênt stockbeheer te doen.

 

De kracht van innoveren

Stilstaan is achteruitgaan, moet zowat het motto van de horeca zijn. Horeca Expo gaf een mooie dwarsdoorsnede van wat er op de markt beschikbaar is op het vlak van moderne kook- en bereidingstechnieken en –producten. Hierbij spelen factoren als tijdbesparing maar ook energiezuinigheid  en het milieu een belangrijke rol.

Lukraak pikken we uit het ruime aanbod ook graag de convenienceproducten, duidelijk in opmars. Deze producten stellen de chef in staat om een aan kwalitatief basisproduct snel toch een persoonlijke meerwaarde te geven door tijd te besparen.

Ook de verdere doorbraak van enerzijds lokale producten en anderzijds de wereldkeuken is niet meer te stuiten. Graag gieten we over dit alles nog een gezond sausje, want de – steeds kieskeurigere – consument denkt steeds meer aan de gezondheid.