Innovaties in de voedings- en drankensector volgen elkaar in versneld tempo op. De industrie ontwikkelt permanent nieuwe producten en technieken die perfect aansluiten bij de behoeften en verwachtingen van de consument en beantwoorden aan de noden van de horecasector.

In een wereld in volle evolutie speelt het buitenhuis eten een zeer belangrijke rol en is vaak de motor voor nieuwe ervaringen en verrassingen voor de consument. De horeca moet daar volop in meespelen en we zien de laatste maanden een versnelde ontwikkeling en het ontstaan van nieuwe proposities naar de consument toe. De challenge voor de horeca zit hem juist in het correct inspelen op die trends rekening houdend met economische principes van toegevoegde waarde en winst, inzetten van de juiste medewerkers en gaan voor een totaalbeleving voor de klant.

Lekker eten en genieten zit in ons DNA

We staan bekend als levensgenieters, als Bourgondiërs voor wie tradities en vakmanschap belangrijke waarden zijn. Maar de consument evolueert en zoekt meer en meer naar nieuwe gerechten en combinaties, nieuwe sensaties en verrassende akkoorden tussen culturen en producten. Als horecamanager tracht je die te volgen maar vaak zijn arbeidsintensieve gerechten of combinaties die diverse ingrediënten vergen moeilijk te realiseren in een keuken waar snelheid vaak heel belangrijk is. Precies dan is de industrie daar om de hulpmiddelen aan te bieden die een perfecte balans zijn tussen kostprijs, snelheid en innovatie. De professionals concentreren zich precies op de grote tendensen in de restauratie en geven de oplossingen om doeltreffend te antwoorden op de actuele problematieken. Want meer dan ooit wil de consument op een gezonde manier lekker genieten van een maaltijd. Traditie, authenticiteit, ambachtelijkheid en regionale producten met een verhaal zijn daarbij centrale elementen. Het combineren van smaak en plezier met de veggie trend en de gezondheid, maar ook met de praktische elementen van de bereiding door de chef zijn belangrijke aspecten in de huidige evoluties. Gedaan met de schotels waar groenten een visuele garnituur waren, associaties die 100% vegetaal zijn, zonder gluten, bron van vezels en proteïnen om in te zetten op salades, risotto tot zelf bij het dessert zitten in de lift. Ze kunnen zowel ingezet worden bij voorgerechten of vegetarische schotels, maar zijn ook vaak de ideale begeleiders van een pauze moment. En vooral, ga voor genieten en emoties.

Ga voor minimale verspilling

Wist u dat er over de hele wereld elke seconde 41,2 ton voedsel weggegooid wordt en dat de horecasector 10% van dit geheel uitmaakt, zonder rekening te houden met het verlies en de afval veroorzaakt door de bereiding, het transport en de distributie en de bewaring van voedsel die samen 35% van het verlies meebrengen? Denk bij het inkopen aan de impact op de omgeving en favoriseer de trend ‘locavoor’ (eten van lokale producten), korte ketens tussen kweker en afnemer, economie op vlak van water en elektriciteit, het transport, de logistiek en het stockeren. De meeste producten spelen trouwens sterk in op de behoefte om regionale specialiteiten te ontdekken, producten met een verhaal en waarom niet een eigen kruidentuin (smaakvol, gegarandeerd natuurlijk en niet gemanipuleerd).

Tussen chique en informeel ligt een ganse waaier mogelijkheden

Sfeer is naast gezond en lekker en vermijden van afval een derde trend. Denk zelf maar aan gourmet burgers, upgrading van een pak frietjes of een pizza, originele regionale recepten, enz. De ambiance is het derde belangrijkste criterium bij de keuze van een restaurant, maar die sfeer kan uiteraard totaal anders zijn voor een snelle hap over de middag of tijdens het shoppen, of kan afhangen van de sociale groep en het moment of de aanzet tot buitenshuis eten. Dit houdt ook in dat de ruimte die ingenomen wordt door het restaurant volledig in de sfeer van de kaart moet zitten. Het concept moet een sluitend geheel vormen dat homogeel en zinvol is en tevens bij voorkeur zich onderscheidt van andere concepten in de buurt. Ga gerust voor uniek zijn en creëer een ‘place to be’ waar de consument zich direct thuis voelt en meegaat in het ganse verhaal. Belangrijk is om een evenwicht te vinden tussen plezier beleven aan het moment en zich goed voelen: de consument zoekt permanent naar steeds meer gezonde voeding die terzelfder tijd ook smaakvoller is. Voor de horeca is de uitdaging om gezondheid en goed eten moet plezier blijven. En dit geldt zowel voor catering, als voor commerciële uitbating van horecazaken, voor collectieve keukens (denk aan bedrijven, scholen, verzorging flats…).

De industrie

De voedings- en drankenindustrie dekt alle velden van de consumptie en sluit perfect aan bij de hierboven aangehaalde trends. Zo vindt u er een ruim aanbod aan natuurlijke verse producten, de Belgische sauscultuur, fijne vleeswaren, authentieke gerechten, hapjes in alle smaken, traditionele konfijten, aardappelbereidingen in alle vormen en types, producten uit regionale productiezones, ultra verse vis of premium ingevroren vis, authentieke en verse Griekse olijven, uitzonderlijke soorten olijfolie uit Italië en een rijkdom aan specerijen uit de mediterrane zone en diverse nieuwe smaken uit andere eetculturen…De industrie staat voor expertise, permanente innovatie, open blik op de wereldkeuken en  permanent topsmaken aanbieden.