De kleine coöperatieve vereniging, die werd opgericht in maart 2018 te Gent door Zhong XU, Jan Hollez, Jelte Vrijhoef en Jérôme Laredo, heeft al heel wat vooruitgang geboekt!

De stichters kwamen op de proppen met het geweldige idee om software te ontwikkelen voor het beheren en op elkaar afstemmen van online bestellingen voor restaurants.

Deliverect laat weten dat het vandaag de mijlpaal van 11 miljoen bestellingen op zijn platform heeft bereikt, en dit amper 13 maanden na het behalen van het eerste miljoen verrichtingen! Dit geeft een zeer goed beeld van de enorme groei in de sector van online bestellingen.

In volle crisis is het bedrijf erin geslaagd om 16,25 MIO euro extra binnen te halen om zijn O&O en zijn internationale groei voort te zetten. Vandaag de dag is Deliverect actief in alle continenten, met kantoren in Londen, Madrid, Toronto, Parijs, Edinburgh, New York, Dubai en Mexico. De scale-up telt meer dan 100 medewerkers en streeft ernaar om een honderdtal extra mensen aan te werven.

Hoe gaat het in zijn werk?

  • Deliverect integreert alle online bestel en leveringsplatformen rechtstreeks met de kassa van het restaurant.
  • Met Deliverect kunnen alle online bestellingen worden gecentraliseerd (zowel levering als takeaway).
  • Wordt een bestelling geplaatst via een externe dienst (Uber Eats, Deliveroo of Takeaway.com bijvoorbeeld voor thuislevering, Flipdish, Shopify, WooCommerce of Slerp voor ­online bestelling), dan zal de software van Deliverect de bestelling onderscheppen, verwerken en rechtstreeks doorsturen naar de keuken.
  • De onderneming verzorgt momenteel meer dan 100 integraties met de belangrijkste kassasystemen en partners voor levering en honderden andere liggen in het verschiet.
  • Dankzij Deliverect ziet de restauranthouder soms de verkoop van zijn maaltijden online met 30% stijgen door het vermenigvuldigen van de bestellingskanalen!

Als vanzelfsprekend

In deze crisistijden, waar online alles draait om creativiteit, ontwrichten en het lanceren van uw eigen zaak, stellen we vast dat het vaak de meest voor de hand liggende ideeën zijn die de bovenhand halen.

Al van voor de crisis heeft het leveren en afhalen van gerechten zich de laatste jaren ruim ontwikkeld. Echter zijn de belangrijkste spelers concurrenten van elkaar en werkt ieder met zijn eigen software. Naast de meest gekende zijn er ook een aantal kleinere of nieuwe spelers bijgekomen, soms plaatselijke handelaars, elk met een eigen onafhankelijk platform…

Moeilijk voor de restauranthouder om te kiezen met welke operator hij wil samenwerken, onmogelijk om meerdere platformen te combineren, en echt jammer om verkopen mis te lopen omdat klanten zich beperken tot een of ander platform!!

Om het leven van de restauranthouders en hun activiteiten een boost te geven, moesten enkele gepassioneerde informatici nadenken over het harmoniseren van het geheel, een interface voorstellen waarin alle platformen worden samengebracht! En dat is wat Deliverect heeft gedaan.

We interviewen Zhong XU, medeoprichter en CEO van Deliverect.

Hoe kwam u op het idee om online bestellingen op een enkel platform te centraliseren?

ZX: Ik voelde me altijd al aangetrokken tot de HoReCasector. Elke Chinees in België heeft toch wel een vriend of familielid die een restaurant uitbaat, niet? Ik begon aan een opleiding tot ingenieur informatica en ik heb mijn eerste bedrijf opgericht toen ik 17 was: een agentschap dat websites maakt voor Aziatische restaurants. Een nichemarkt. Al snel werd ik marktleider in dit marktsegment met 90% marktaandeel en meer dan 800 klanten.

In 2011 heb ik samen met mijn vriend Jan Hollez POSIOS ontwikkeld, een app voor de HoReCa. We kenden een exponentiële groei en we openden kantoren in Gent, Singapore en N.Y.

In 2014 verkochten we POSIOS aan het Canadese Lightspeed. Zij integreerden het systeem om de diensten die Lightspeed al meer dan 10 jaar aanbood aan onafhankelijke winkels uit te breiden naar de HoReCa. Ik hielp Lightspeed met het ontwikkelen van de interface “Lightspeed Restaurant” en ik werd benoemd tot directeur Lightspeed Hospitality voor België en Europa. Ik ben daar gebleven tot 2018, het jaar dat we Deliverect hebben gelanceerd.

Zhong, uw systeem geeft u toegang tot heel wat informatie, welke trends ziet u in ontwikkeling?

De kanalen voor online bestellingen worden veelzijdiger. De mensen plaatsen bestellingen via heel wat verschillende platformen, simpelweg te beginnen bij Facebook…

In enkele jaren tijd hebben de dark kitchens hun omzet verdubbeld, van € 43 MIO naar € 80 MIO.

We zien ‘flagship restaurants’ verschijnen, zoals voor kledingmerken die een of twee flagships stores openen en de rest van hun verkopen online uitvoeren. Het is de Chef, de persoonlijkheid van de Chef die de hype op gang brengt. Dan zal hij vanuit zijn ‘dark kitchen’ heel wat maaltijden aan huis leveren.

Het is tegenwoordig zelfs mogelijk om onder licentie te kopen. Buitenlandse recepten die in België worden gereproduceerd en geleverd aan de consument. Zo kunnen internationale ketens ontstaan.

Het positieve aan dark kitchens is dat jonge nieuwkomers kunnen opstarten met een minimale kost. Het is niet nodig om te investeren in een gebouw, decoratie, personeel, … Soms volstaat een website!

De lockdown heeft ervoor gezorgd dat de gewoonten van de mensen wat veranderd zijn. Ze hebben de neiging om 4 keer per dag te eten. Vroeger aten ze rond 11u chips om de honger te stillen tot etenstijd, nu bestellen ze soms bijvoorbeeld spaghetti.

En tijdens de coronacrisis?

Ons doel is de restaurants helpen, hen in contact brengen met hun klanten.

Rekening houdend met de dramatische impact van de pandemie hebben we enkele wijzigingen aangebracht aan ons programma in de hoop de restaurants zo te kunnen helpen door gebruik te maken van de software om zich aan te passen aan de huidige realiteit, waar enkel levering mogelijk is.

De prijs?

Het basisabonnement begint vanaf € 49 per maand. Voor grotere organisaties zal het bedrag hoger liggen in functie van het aantal online bestellingen dat ze verwerken en de extra functies die ingewikkelder zijn. Maar om de restaurants te helpen die op dit moment in moeilijkheden zitten, laten we de installatiekost vallen en hebben we een nieuw programma voor maandelijks abonnement geïntroduceerd dat op elk moment kan worden opgezegd.

Uw lijfspreuk?

Blijf niet steken, neem geen genoegen, alle remmen los!

Uw advies voor de HoReCa?

Wees aandachtig voor de nieuwe trends, pas u aan. De mensen die in de HoReCa werken zijn moedig en flexibel. Ze overleven de crisis wel.

Tekst: Pascale Van Weert

{

Wees aandachtig voor de nieuwe trends,
pas u aan.

Enkele sleutels die tot dit succes hebben geleid:

Voor zijn verschillende bedrijven heeft Zhong steeds gezocht naar een nichemarkt en hierin geïnvesteerd. Hij heeft zich daar doen gelden waar het werd verwacht, daar waar zijn capaciteiten het verschil konden maken.

Vervolgens heeft hij zich snel ontwikkeld om de markt te betreden zonder ruimte te laten voor potentiële concurrenten.

Zijn medewerkers aan het woord:

“Zhong is een bekwame en gepassioneerde softwareontwikkelaar. Het is in het licht van de uitdagingen dat hij het beste van zichzelf laat zien.

Zhong motiveert zijn teams enorm. Hij heeft een heel positieve invloed op de groep; hij is altijd bereid om de anderen te helpen zodat het team zijn doel kan bereiken.”