Food markets zijn al gekend vanuit de oudheid en bestaan in alle culturen, maar kennen sinds enkele jaren een boeiende evolutie. Het symbool van alle foodmarkets, zelfs voor de meest moderne, is ongetwijfeld Djeema el Fna , hét plein van Marrakesh en het hart van de Medina. Het is het grootste marktplein van Afrika en erg geliefd bij toeristen wegens de vele straatartiesten die hier hun kunsten vertonen. Je kunt er onder meer slangenbezweerders, acrobaten, verhalenvertellers, muzikanten en tandentrekkers tegenkomen. Overdag wordt het plein gebruikt als markt waar je veel authentieke Marokkaanse ingrediënten kunt kopen. Rondom het plein zijn veel cafés en restaurants gevestigd, maar wanneer de avond valt, ondergaat het plein een metamorfose door honderden eetstalletjes, waar de smaken van de Marokkaanse keuken tot hun beste uitdrukking komen.
Inspelen op trends
We gingen het zelf ontdekken en spraken er met de man achter het project , de jonge ondernemer Ladislas Leys (28): “Als conceptontwikkelaar ben ik voortdurend op zoek naar ideeën die mensen van hun sokken blazen. Ik heb een gedreven passie voor interieur en werk totaalconcepten uit voor verschillende klanten, veelal restaurants. Nu waag ik zelf de sprong en start ik mijn eigen project op in Gent, de stad van de foodies. Holy Food Market is mijn nieuwe geesteskind. Het is een overdekte eetmarkt, waarvoor de Baudelo-kapel volledig omgeturnd wordt in een hippe markthal met vijftien internationaal getinte eetstanden. De eerste verdieping is iets exclusiever, met een club voor een internationaal publiek. Twee jaar heb ik voor Holy Food Market inspiratie gezocht in Europa, de VS en Azië. Nieuwe grenzen aftasten, schrikt me allesbehalve af. Die bevlogenheid leidt geregeld tot een zeer strakke agenda. Tijd is een cruciaal element in mijn leven. Inspiratiebronnen vind je vooral in Lissabon, London, Stockholm, Valencia, Kopenhagen en dichtbij in Rotterdam.” We vroegen hem wat deze nieuwe ontwikkelingen ondersteunt en of het geen pop-up fenomeen is: “Het is meer dan een tijdelijk verschijnsel, het is een groeiende trend die nog lang zal doorgaan, omdat hij verankerd is in onze actuele maatschappijen. Denk maar aan de multiculturele gezinnen, wijken waar diverse culturen samenwonen en uiteraard ook de horeca, waar alle culturen in vertegenwoordigd zijn.
Daarenboven willen veel mensen op een nieuwe manier gaan eten, vooral ongedwongen op elk moment van de dag en waar ze op dat moment zin in hebben. Vrijheid van keuze dus. De actuele trends binnen het segment van food markets en de ganse horeca gaan vooral naar het combineren op één plaats van verschillende culturen, dus als het ware een smeltkroes van culturen net zoals we dat vaststellen in onze eigen maatschappij. Neem nu bijvoorbeeld het mosselseizoen waar op bepaalde plaatsen alle restaurants hetzelfde product aanbieden, dat is geen diversiteit en verplicht de consument in wezen om de prijzen te gaan vergelijken. In food markets vind je letterlijk de ganse wereld terug en leg je op je bord wat je het meest aanspreekt.” Stelt u nog andere trends vast die relevant zijn voor de horeca? Ladislas pikt er direct op in: “Het ongedwongen en relaxed willen genieten en eten is een sociaal gebeuren bij uitstek. We werken hier met grote tafels, ze staan op wieltjes en kunnen zo omgetoverd worden van een tafel voor 4 tot een grote tafel voor 12. Het concept is laagdrempelig en spreekt een zeer gevarieerd publiek aan, alle leeftijden, alle klassen, alle verwachtingen ten aanzien van eten.”
Anciënniteit en modernisme
Ook op vlak van het concept stellen we het inspelen op trends vast, waar enerzijds oude waarden (de kapel) gecombineerd worden met moderne benaderingen (zoals belevering aan huis via Deliveroo), het interieur, de kledingstijl van het personeel. Bij Holy Food Market in Gent staat het gebouw centraal en zo vind je er bijvoorbeeld op een kaart ‘holy father’, ‘holy son’, ‘holy ghost’ suggesties. Er is een perfecte mix tussen het gebouw, het multiculturele, de aangewende materialen en er is, zoals in onze maatschappij diversiteit. Ook deze elementen van positionering en totaalconcepten vormen een belangrijk uitgangspunt voor de horeca. Zoek als ondernemer naar een stevig concept, dat zinvol is, homogeen en waarbij dus alle onderdelen inspelen op het concept en dat vooral uniek is, onderscheidend ten aanzien van de concurrentie en een meerwaarde moet hebben.” Ladislas gaat nog even verder in op trends in de horeca: “Door samen onder één dak te zitten, kunnen heel wat kosten gedeeld worden en kunnen we bijvoorbeeld bij een horeca-totaalleverancier centraler inkopen.
De klant kiest wat hij zelf wil, overschotten en dus verspilling worden vermeden. De klant bedient zich zelf en dus minder personeel. De horeca kan bijvoorbeeld zeer gemakkelijk gezamenlijke aankopen doen en er zijn voorbeelden in binnen- en buitenland waar terrassen gedeeld worden en er een ‘foodstreet’ gecreëerd wordt.” Het is duidelijk dat de horeca vernieuwend moet zijn en vooral moet starten met ‘thinking outside the box’.” Horeca Magazine gaat voor de sector permanent op zoek naar innoverende initiatieven, naar nieuwe ontwikkelingen en Ladislas vat dit als volgt samen voor de Holy Food Market in Gent: “Ik hoop iedereen te mogen verwelkomen in ‘s werelds eerste Food Market in een kapel uit de 16de eeuw.”