Edenred is de ontbetwiste markleider in maaltijdcheques in België,
een dienst die de laatste jaren volledig digitaal is geworden
en waarin België bijzonder innovatief is.

{

Binnen het netwerk van handelaars die bij Edenred aangesloten zijn, zijn 70% kleine middenstanders en slechts 30% ketens. Het zijn dus de buurthandelaars en ambachtelijke restauranthouders die als eerste van het systeem zullen profiteren.

Binnen het netwerk van handelaars die bij Edenred aangesloten zijn, zijn 70% kleine middenstanders en slechts 30% ketens. Het zijn dus de buurthandelaars en ambachtelijke restauranthouders die als eerste van het systeem zullen profiteren.

Volgens een marktonderzoek van Edenred vindt tegenwoordig 90% van de ondervraagde gebruikers het gemakkelijker om Ticket Restaurant online te gebruiken. Dat is niet verwonderlijk als we de algemene groei van de e-commerce zien.

Op basis van deze vaststelling kwam Edenred Belgium op het idee om het leven van de gebruikers van Ticket Restaurant te vergemakkelijken door hen de mogelijkheid te bieden om online bestellingen te plaatsen en hun maaltijden online te betalen (voornamelijk de lunch, d.w.z. snacks en andere broodjes).

Olivier Bouquet: “Dit nieuwe platform is vooral gericht op de afhaalmarkt, zodat de gebruikers en handelaars een persoonlijk contact behouden. Bestellen is eenvoudig: de gebruikers zoeken een zaak in de buurt, plaatsen hun bestelling online en kunnen hun bestelling ophalen zodra deze klaar is, zonder in de rij te hoeven staan. En voor nog meer eenvoud kunnen onze gebruikers zelfs hun lunch bestellen via een chatbot, Mister Miam op Messenger, een primeur in België.”

Innovatief België

Het MyOrder-platform is een Belgisch initiatief dat in enkele Brusselse gemeenten zal worden gelanceerd alvorens het uit te breiden tot heel België en vervolgens eventueel in andere landen toe te passen.

België wordt vaak als een uitstekend laboratorium voor Fintech-initiatieven beschouwd.

“Keep it Simple”

In het kantoor van Olivier Bouquet geeft het motto op de muur de waarden van het bedrijf weer: Respect, Verbeelding, Eenvoud, Ondernemingsgeest en Passie voor de klant.

Ondernemingsgeest heeft Oliver Bouquet zeker, het zit duidelijk in zijn bloed. De Antwerpenaar van oorsprong en Brusselaar door adoptie heeft een passie voor zijn vak en voor ondernemerschap in het algemeen.

Een ander van zijn credo’s: “Keep it Simple”

Waarom zou je het ingewikkeld maken als eenvoudig ook kan? De digitale evolutie moet uiteraard dienen om mensen het leven gemakkelijker te maken. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar is echter lang niet altijd het geval! Het doel hier is duidelijk om af te wijken van het gezegde…

Tekst: Pascale Van Weert

Enkele cijfers

In België heeft Edenred 1,5 miljoen gebruikers, 70.000 klanten en 40.000 partnerhandelaars. De papieren maaltijdcheques zijn verdwenen, sinds 2016 worden ze alleen nog op een elektronische kaart uitgereikt.

Het bedrijf met de rode bol, en vooral zijn Belgische dochteronderneming, beweert op dit gebied bijzonder innovatief te zijn. Dat is niet verwonderlijk, want Olivier Bouquet, algemeen directeur van Edenred België sinds januari 2017 (voorheen bij Cap Gemini Financial Services en Wincor Nixdorf) heeft een passie voor de wereld van de technologie en is dol op innovatie.

Pionier 

Olivier Bouquet: “Edenred België is een Fintech die gehecht is aan zijn pioniersrol op het gebied van betalingstechnologieën. Zo zijn wij bijvoorbeeld de enige speler op onze markt die kaarten met contactloze technologie aanbiedt. Vandaag lanceert Edenred een nieuw platform voor de markt van de afhaalmaaltijden: MyOrder, dat al getest is in enkele Brusselse gemeenten. Met deze toepassing wil Edenred buurthandelaars steunen bij hun digitale transformatie en een nieuwe oplossing bieden aan werknemers voor hun lunch.”

Een stimulans voor de horecasector

Ticket Restaurant, dat in 1962 werd uitgevonden door de Fransman Jacques Borrel, zelf restauranthouder, werd in 1983 werd geïntegreerd door de Accor-groep om uiteindelijk Edenred te worden in 2010, was oorspronkelijk bedoeld om de werknemers een nettosalaristoeslag aan te bieden voor de lunch, en zodoende de restauranthouders extra omzet te bieden.

De markt is enorm. Ticket Restaurant is inmiddels wijdverspreid over de hele wereld, maar ook in meer gediversifieerde sectoren van de economie: tijdens het Weekend van de Klant in oktober 2018 alleen al maakten meer dan 565.000 mensen gebruik van hun ecocheques en elektronische maaltijdcheques in de Belgische winkels, voor een totaalbedrag van meer dan 18 miljoen euro. Dat is niet weinig!

Ook op sociaal vlak zorgen de uitvinders van Ticket Restaurant voor een betere toegang tot gezondere voeding, betere contacten tussen collega’s en de ontwikkeling van de lokale handel.

Aanbrenger van zaken voor de lokale restauranthouder

Olivier Bouquet legt ons uit: “Het nieuwe MyOrder-platform is bedoeld om de band tussen de consument en de restauranthouder te versterken. Een directe manier om de buurthandelaars te steunen en tegelijkertijd onlinebestellingen en -betalingen te vereenvoudigen.”

{

Het MyOrder-platform is een Belgisch initiatief dat in enkele Brusselse gemeenten zal worden gelanceerd alvorens het uit te breiden tot heel België en vervolgens eventueel in andere landen toe te passen.