Geluk op het werk en productiviteit zijn nauw met elkaar verbonden. Een recente internationale studie, uitgevoerd door het onderzoeksbureau Mintel in opdracht van Compass Group bij 30.000 werknemers en studenten in 21 landen, waaronder 1.000 respondenten in België (de in dit persbericht vermelde percentages zijn gebaseerd op de Belgische resultaten), toont aan dat sociale interacties op het werk niet alleen de tevredenheid van werknemers vergroten, maar ook de teamdynamiek versterken, de samenwerking verbeteren en de prestaties verhogen.
Eten: een katalysator voor verbinding
Eten en drinken zijn niet alleen functionele behoeften; ze vormen ook krachtige hefbomen voor verbinding op het werk. Een maaltijd delen of een koffiepauze nemen, verbetert niet alleen de sfeer, maar ook de productiviteit en het welzijn van werknemers.
Volgens de studie vindt 75 % van de werknemers dat het delen van een maaltijd de professionele relaties versterkt. Pauzes, die gemiddeld 35 minuten duren, bieden cruciale momenten voor informele uitwisselingen. Bovendien beschouwt 69 % van de werknemers deze momenten van interactie als essentieel voor de productiviteit van het team.
Werken op kantoor is aangenamer dankzij de vriendschappen die ontstaan
In het tijdperk van hybride werken geniet 65 % van de werknemers die vriendschappen hebben gesloten op het werk, meer van hun dagen op kantoor. Samen lunchen of informele pauzes nemen, stimuleert sociale en vriendschappelijke relaties op het werk, wat een sleutelrol speelt in de tevredenheid en de loyaliteit van werknemers.
62% van de werknemers die spontaan omgaan met hun collega’s geeft overigens aan zich verbonden te voelen met zijn team, tegenover slechts 22 % van degenen die niet aan die bevoorrechte momenten deelnemen.
De jongere generaties en hun toegenomen behoefte aan informele interacties
Voor Generatie Z en Millennials zijn sociale interacties op het werk nog belangrijker. 42 % van de werknemers van deze generaties wil meer contact met zijn collega’s, vooral tijdens pauzes of lunches op kantoor.