De SIAL (Salon International de l’Alimentation, internationale voedingsbeurs) is al 60 jaar de topafspraak van de culinaire wereld, waarop elk jaar de innovaties worden onthuld die de toekomst van de voeding opnieuw vormgeven.
Om de twee jaar brengt de SIAL Parijs vijf dagen lang voedingsprofessionals en -liefhebbers van over de hele wereld samen om de nieuwste innovaties in de sector te ontdekken. De editie van 2024 vond plaats van 19 tot 23 oktober en verwelkomde 285.000 professionals uit 205 landen die meer dan 400.000 innovatieve producten en concepten kwamen ontdekken en proeven. De SIAL is veel meer dan een beurs: het is een unieke vitrine voor de toekomst van onze voeding.
Plantaardige vervangers zijn populair
Dit jaar krijgen plantaardige alternatieven een uitgelezen plaats, wat het groeiende enthousiasme voor gezondere, milieuvriendelijke producten illustreert. De Grand Prix Or gaat naar de mixen voor plantaardige wafels van Sabarot Wassner, die in amper acht minuten klaar zijn en bronnen van eiwitten bieden. De Start-Up prijs werd gewonnen door Seafood Reboot Factory met zijn Salmonderful Fumé van het merk Olala!: een op beukenhout gerookt plantaardig alternatief met zalmsmaak, een innovatieve optie voor liefhebbers van smaken van de zee.
Daarnaast vernieuwt het merk Grapeful de gezonde snack met The Original Hummus Bar, een hummusreep rijk aan plantaardige eiwitten en zonder toegevoegde suikers. En in de categorie diepvriesproducten maakt Yumgo naam met zijn assortiment plantaardige desserts voor fijnproevers, bedoeld voor liefhebbers van desserts die geen ingrediënten van dierlijke oorsprong bevatten.
Een 2.0.-visie op voeding
De SIAL 2024 belicht een nieuwe generatie producten die de grenzen van innovatie in de voedingsindustrie verleggen door slimme technologieën en ecologisch verantwoorde oplossingen te integreren: Active Label zorgt voor een revolutie in de opvolging van de logistieke keten met zijn geoctrooieerde slimme etiketten die cruciale omgevingsparameters zoals de temperatuur, de luchtvochtigheid en het licht realtime controleren en zo een betere bewaring van de producten garanderen.
Een betere wereld op het bord en voor de planeet
Op het gebied van verpakkingen onderscheidt Enia Foods zich met AEONS, een biologische olijfolie verpakt in een papieren fles op basis van 94% gerecycleerd karton die tot zes keer minder koolstof uitstoot dan een glazen fles. Deze lichtgewicht en milieuvriendelijke ‘paper bottle’, die ontworpen is om olie van voedingskwaliteit te bewaren, belichaamt een toekomst waarin innovatie hand in hand gaat met duurzaamheid.
In de strijd tegen verspilling gooit Ourhome het over een andere boeg en ontvangt het de Grand Prix Traiteur Snacking voor zijn Green Leaf Kimchi, een kimchi op basis van de buitenste bladeren van kool, die gewoonlijk worden weggegooid.
Superfoods voor een gezondere toekomst
Superfoods zijn dit jaar ook in trek en bieden gezonde alternatieven die rijk zijn aan voedingsstoffen. Supergreens: Moringa van het merk Boost IT, een ijsthee met moringa, die rijk is aan eiwitten, calcium, ijzer evenals vitamine A en C, wint de Grand Prix Argent.
Voor sushiliefhebbers biedt KING Konjac een koolhydraatvrije en vezelrijke rijstvervanger op basis van konjac aan. Het wint de Grand Prix Bronze en de Grand Prix Alternative voor zijn product Zero-Carb Sushi Bite. Tot slot onderscheidt YUSTO, een voedingsgist op basis van umami en gemaakt in Frankrijk door ARBIOM, zich als een zoutvervanger die eiwitten, vezels en voedingsstoffen toevoegt.
Heruitgevonden nieuwe dranken
De SIAL 2024 brengt ook een selectie gedurfde dranken onder de aandacht die zich richten op het ‘zonder’-aspect: Coeur de Pom’ won de Grand Prix Boissons met Les Confisades, een bruisende en verfrissende drank gemaakt van ingelegd fruit, zonder kleurstoffen of conserveringsmiddelen. Voor liefhebbers van warme dranken biedt Lupi Coffee een alternatief voor koffie op basis van lupine, een biologisch product met bodemregenererende eigenschappen en rijk aan micronutriënten, dat de Own the Change prijs won.
Trends die onmiskenbaar gericht zijn op duurzaamheid
De editie 2024 van de SIAL Parijs bevestigt dat de voedingsindustrie een grondige transformatie ondergaat die gericht is op meer duurzame en milieuvriendelijke keuzes. Plantaardige vervangers worden steeds creatiever en spelen in op de groeiende vraag naar gezonde producten zonder ingrediënten van dierlijke oorsprong. De producten ‘zonder’ – zonder toegevoegde suikers, conserveringsmiddelen of gluten – voldoen ook aan de verwachtingen van consumenten die op zoek zijn naar een transparantere en evenwichtigere voeding.
Op het gebied van ecologische verantwoordelijkheid bewijzen innovatieve verpakkingen en antiverspillingsproducten dat de fabrikanten hun ecologische voetafdruk willen verkleinen. Door zich open te stellen voor de uitdagingen van duurzaamheid en de nieuwe behoeften van de consument, toont de SIAL Parijs dat de toekomst van voeding afhangt van het welzijn van zowel de mensen als onze planeet.
[ Eugénie Pagot ]