Mijnheer Nyst, u bevindt zich in het epicentrum van de crisis, in rechtstreeks contact met een reeks zelfstandigen of kleine ondernemingen die door de crisis zijn verzwakt of in gevaar zijn gebracht. Hoe reageren uw leden?

P-F N.: Ze zijn bezorgd, sommigen erg bezorgd. We krijgen meer dan 2.000 telefoontjes per dag. We steunen ze zoveel mogelijk. We hebben al meer dan 99 miljoen overbruggingsrechten betaald sinds maart, nu krijgen we vooral oproepen van mensen die worstelen om de Covid -19 premie te krijgen…

De HORECA-sector is een van de zwaarst getroffen sectoren. Onze premier, Sophie Wilmès, heeft erkend dat de HORECA-ondernemers een zeer hoge prijs betalen, maar dat de Staat ‘aan hun kant blijft staan’. Betekent dit dat we binnenkort op meer concrete hulp kunnen rekenen?

P-F N.: Daar lobbyen we voor. Om het hoofd te bieden aan de noodsituatie, hebben we al de eerste maatregelen bekomen om de betaling van de BTW, de personenbelasting, de RSZ en andere sociale zekerheidsbijdragen uit te stellen. Een bruikbaar hulpmiddel, maar natuurlijk ook een valstrik. Betalingen kunnen worden overgedragen naar het 1ste kwartaal van 2021, maar op dat moment moet er dubbel betaald worden! Wij raden zelfstandigen die het zich kunnen veroorloven dan ook aan om zoveel mogelijk nu te betalen, zodat ze volgend jaar niet in een rampzalige situatie terechtkomen.

We vertellen hen ook dat ze, als ze een keuze moeten maken, eerst B2B moeten betalen in plaats van aan de Staat, om andere ondernemers niet in de problemen te brengen.

Hetzelfde geldt voor het moratorium op faillissementen, de termijn is veel te kort, met name voor de HORECA, die pas in het beste geval op 8/6 zal hervatten (als alles goed gaat en alleen voor de restaurants). We vragen om dit te verlengen tot 31/12/2020.

“Coup de Pouce”-leningen

We proberen ook creatief te zijn, we denken na over andere oplossingen.

Voor de federale overheid is de last al extreem zwaar, dus proberen we ervoor te zorgen dat de private sector ook de zelfstandigen in tijdelijke moeilijkheden kan helpen.

In het Waals Gewest hebben we de zogenaamde “Coup de Pouce-lening” opgezet om het spaargeld van particulieren te mobiliseren. Een naaste verwant of familielid van een zelfstandige in moeilijkheden kan hem of haar helpen met een persoonlijke lening, waarbij hij profiteert van een belastingkrediet. Dit is zowel een belangrijke hulp voor de zelfstandigen als een fiscaal voordeel voor de kredietverstrekker.

Dit systeem werkt al in het Waals Gewest en Brussel heeft net zijn eigen “proxi-lening” in een iets verbeterde versie gecreëerd. Dat is belangrijk, want als de relatie met de bankiers tevoren al moeilijk was, is dat vandaag de dag nog meer het geval.

Enig advies aan ondernemers in moeilijkheden?

Vraag advies, zoek hulp, aarzel niet om een beroep te doen op professionals. Houd het hoofd zo koel mogelijk. We gaan door een storm, maar we mogen niet opgeven. De kans proberen grijpen om het model te herbedenken, denken aan heropening als take-away, de tafels spreiden…? Economisch zo veerkrachtig mogelijk zijn zolang de crisis voortduurt.

“Ik werd zelf het slachtoffer van Covid-19 en ik ben hersteld, de crisis is voorbij, maar de artsen schatten dat het enkele maanden zal duren om mijn longcapaciteit terug te krijgen. Ik denk dat het op andere vlakken een beetje hetzelfde zal zijn!”

Tekst: Pascale Van Weert