Integratie Deliveroo met Lightspeed neemt werk uit handen van horecaondernemers
Op maandag 25 juni kwamen data en hospitality voor het eerst samen op één event in de Bocadero te Antwerpen. Doorheen het evenement stond er één grote vraag centraal. Wat kan data doen voor uw horecaonderneming? Diverse sprekers belichtten hun visie over het belang van data voor de horecaondernemers. Onder hen waren onder meer Dirk Gypen van Resengo, David Kijlstra van Zoku, Wim Ballieu van Balls & Glory maar ook topchef van restaurant ZUID Michiel van der Eerde. Wij zaten even samen met Zhong Xu van Lighstpeed, ook één van de sprekers op het evenement en CEO van Lightspeed België. We stelden hem enkele vragen in verband met de horeca en hoe de sector reageert op de toenemende digitalisering binnen hun sector. We zien inderdaad de laatste twee jaar een stijging van faillissementen in de horeca en vroegen hem hoe Lightspeed als databedrijf hier tegenover staat. Zhong: “Wij voelen de impact niet zo zeer omdat wij sowieso al een cloud-based systeem zijn. We zijn ook volledig data-minded. Wij werken samen met de horeca en dan meer met professionals die al jaren in de sector zitten. Zij vrezen dan ook niet of minder voor een faillissement omdat zij hun cijfers en database door en door kennen. Het zijn eerder de nieuwe, onervaren horecauitbaters die een beroep zouden moeten doen op ons om een perfecte balans te vinden tussen data en hospitality. We hebben het al vaker gezien. Jongeren die net een topopleiding achter de rug hebben en klaar zijn om in een restaurant te gaan werken of zelf hun zaak te openen. De passie is niet te stuiten, de goesting om erin te vliegen is er. Maar we zien duidelijk een tekort aan kennis in het managementgedeelte en dan vooral op vlak van kosten. Welke kosten zijn repetitief? Welke kosten mag ik zeker niet over het hoofd zien? Het zijn soms de meest basic dingen die ze tekortkomen. En dat is iets waar Lightspeed kan tussenkomen. Wij geven ook opleiding en begeleiding aan horecaondernemers. Iedereen die een zaak in de horeca wil beginnen, moet kunnen rekenen op begeleiding. Dit is iets dat Lightspeed kan geven. Begeleiding in kostenbeheer, klantenbeheer, algemene klantendatabase, werkuren of –dagen inplannen, ziekmeldingen, last-minute shifts, noem het maar op. Wat we wel veel zien is een horecaondernemer die zelf de keuken onder zijn vleugels neemt maar al de rest uitbesteed aan een manager. Zo hebben ze hier eigenlijk ‘the best of both worlds’, een topper in de keuken en topper voor alles wat management betreft.”
Lightspeed en Deliveroo gaan samen werken
Sinds kort is de samenwerking tussen Lightspeed en Deliveroo een feit. Er is een constante stijging in de vraag naar huis-aan-huis levering. Over de laatste tien jaar zien we een stijging van 5% naar 50%. Zhong Xu: “Hier kan Lightspeed op inspelen dankzij deze samenwerking met Deliveroo. Er zijn steeds meer restaurateurs die gaan samenwerken met take-away services zoals Deliveroo. Er zijn dus meer opportuniteiten voor de horecaondernemer om zijn omzet te doen stijgen. Om op al deze externe vragen te kunnen antwoorden heeft deze horecaondernemer nood aan een partner die hem hierbij helpt. Hier komt Lightspeed dan aan te pas. Ons bedrijf is echter niet alleen maar het eerste cloud-based kassasysteen, en de sector is zich hier niet volledig van bewust. Meer en meer probeert Lightspeed zich te profileren als dataplatform. Tegenwoordig is een kassa nog heel gesloten en daarmee wordt bedoeld dat de info nog zeer beperkt binnen de muren blijft. Data moet echter vrij circuleren. Van zodra er een reservering plaatsvindt, moet je eigenlijk al weten welke tafels er exact vrij zijn, welke gerechten die klanten graag eten. En als je een recensie krijgt, moet je weten van welke klant of welke tafel het komt. Daarom moet data moet open en vrij zijn voor gebruik van dataplatformen zoals Lightspeed. De horeca is nog steeds een dienstensector waar het inspelen op de vraag van klanten centraal staat.”
Betekenis van Lightspeed voor de horecasector
Lightspeed is een krachtig cloudgebaseerd kassasysteem voor de horeca en retail. Meer dan 50.000 winkeliers en restauranthouders, die voor meer dan 15 miljard dollar aan transacties per jaar verwerken, gebruiken Lightspeed voor on- en offline groei en zakelijk beheer. Lightspeed wordt gebruikt in meer dan 100 landen. Het hoofdkantoor van het in 2005 opgerichte Lightspeed is gevestigd in Montréal, Canada. Het hoofdkantoor in Nederland is gevestigd in Amsterdam, en dat van België in Gent.
Wat is nu eigenlijk de USP (unique selling proposition) of de toegevoetde waarde van Lightspeed? Waarvoor staat Lightspeed?
Zhong: “Connectiviteit. Connectiviteit tussen de horeca en databases. En connectiviteit betekent dat data vrij moet verlopen.” We vroegen Zhong nog welke meerwaarde Lightspeed kan bieden aan iedere soort horecaondernemer. “Wij maken het moeilijke makkelijk. We spreken over heel complexe dataplatformen die wij vergemakkelijken voor de horecaondernemer.” Lightspeed is meer dan een abstract systeem, het is een concreet managementtool waarbij connectiviteit, uitwisseling van ervaring, wederzijdse informatie-uitwisseling centrale waarden zijn. Het is als het ware een community met als doel het management van horecaondernemingen te optimaliseren, gebaseerd op de nodige tools en gekoppeld aan expertise van de gebruikers.”