Op 26 jarige leeftijd is Mirte Vandeput verantwoordelijk voor de afdelingen PR, Marketing & Publiciteit van één van de slechts drie 5 sterren superior hotels van Vlaanderen, zijnde La Butte aux Bois in Lanaken; een takenpakket dat ze ook uitvoert in het zusterhotel Stiemerheide in Genk. Een portret.

Mirte Vandeput, geboren en getogen in Genk, heeft een hoog ‘je bent jong en je wil wat’ gehalte. Nochtans was ze niet in de spreekwoordelijke wieg gelegd om een carrière uit te bouwen in de hotellerie. Tot ze tijdens haar 3 jaar lange opleiding Event- en ­Projectmanagement aan de Karel De Grote Hogeschool in Antwerpen in contact kwam met de hospitality sector dankzij een stage bij Tomorrowland; een droom voor elke jongere, ja toch?

“Ik ging nooit graag naar school, maar de Karel De Grote Hogeschool in Antwerpen heeft me daarin wel veranderd, zo stelt ze. Het is dan ook een zeer praktijkgerichte school, met heel veel keuzevakken die je extra kan bijnemen, wat echt wel mijn ding was. Op die manier kon ik immers, tijdens de opleiding, mijn andere interesses ontwikkelen. Ik ben ook niet het type dat graag achter mijn studieboeken zit; liever realiseer ik iets concreets op het terrein.

In mijn eerste jaar werd ik geselecteerd om een studentenjob uit te voeren voor de Front Office afdeling van het Operations team van Tomorrowland, en dit gedurende twee weken tijdens de zomer. Ook het jaar nadien heb ik diezelfde job kunnen uitvoeren. In mijn laatste jaar studie heb ik dan gesolliciteerd om mijn eindejaar stage te kunnen realiseren bij de DreamVille Production afdeling van Tomorrowland, en dit gedurende enkele maanden.

Nadien heb ik nog een voltijdse dagopleiding Grafische Vormgeving van een jaar gevolgd bij Syntra Genk. De helft van die opleiding bestond uit 1 stage; iets wat mij bijzonder beviel. Enkele weken nadat ik mijn stageopdracht kreeg, nam juwelier Jochen Lëen de twee hotels La Butte aux Bois en Stiemerheide over. Hij heeft een heel creatieve aanpak, en dat interesseerde mij. Ik sprak hem aan om ondersteuning te komen geven als stagiaire, en het lukte. Ik heb er nog geen seconde spijt van gehad.

Enkele maanden later kreeg ik een vast contract, in eerste instantie voor grafische vormgeving, maar daarna heb ik een mooie functieverschuiving mogen realiseren naar een uitgebreider takenpakket toe, en ben ik verantwoordelijke PR, Marketing & Publiciteit geworden”.

Naast La Butte aux Bois zijn er slechts twee andere 5 sterren superior hotels in België, met name Botanic Sanctuary Antwerp, het hotel waar de voormalige GM van La Butte aux Bois, met name Marc Alofs, tot voor kort aan de slag was, en Dukes’ Palace in Brugge.

Welk idee had je vooraf over het luxesegment van de hotellerie?

“Zelf ben ik nooit, mede om budgettaire redenen uiteraard, naar dergelijke luxehotels geweest, maar het specifieke gevoel voor het klein(st)e detail sprak me wel aan bij La Butte aux Bois, een hotel dat bij iedere Limburger wel een belletje doet rinkelen, mede gezien de rijke geschiedenis van het domein en de prachtige natuur eromheen. Het is ook heel mooi om zien hoe ver het hotel gaat in de gastbeleving, waarbij werkelijk alles tot in de puntjes wordt uitgewerkt om een onvergetelijke verblijfservaring te creëren”.

Hoe profileer je dergelijk tophotel in de toch wel concurrentiële markt van de luxehotels?

“We onderscheiden ons door het feit dat we al zo lang een bekend hotel zijn. Dit jaar vieren we overigens de 100ste verjaardag van het (enorme) domein waarop zich o.a. het hotel bevindt; het hotel is pas eind jaren 80 van start gegaan. Naast onze 60 luxe kamers en suites bieden we ook een uitgebreid gastronomisch aanbod aan, waaronder het tweesterren Michelin restaurant Ralf Berendsen, een spa & wellness Shiseido Institute, uniek in de Benelux en waarvan er ook slechts 5 ter wereld zijn, diverse fiets- en wandelmogelijkheden, ruime tuinen alsook vergaderzalen met een capaciteit van 2 tot 450 personen. We bevinden ons ook temidden de natuur, aan de rand van het Park Hoge Kempen, wat synoniem staat voor (veel) rust; een onmisbaar iets in de maatschappij anno 2024.

Sinds vorig jaar zijn we ook begonnen aan de grondige renovatie van het viersterren hotel Stiemerheide in Genk. In eerste instantie werden het restaurant Moonstone (voordien bekend als Corneille) en een hele reeks kamers in een nieuw kleedje gestoken. Deze zijn ondertussen al even afgerond, en op dit moment werken we aan nieuwe ruime suites, waarvan de eerste ook in mei afgerond zullen zijn, en waarvan sommige een mooi uitzicht hebben over de green (golfbaan). Hierna volgen nog de bar, de lobby, de receptie, de vergaderzalen en een paar andere salons. Ook restaurant De Kristalijn kreeg een opfrissing en werd voorzien van handgemaakte kristallen lampen, nieuwe stoelen, decoratie, glaswerk enz.”

We proberen ook zoveel mogelijk alles vanuit onze eigen platformen te beheren, zodat we de klant voor- en na zijn verblijf kunnen blijven volgen. De persoonlijke touch en het directe contact met de klant vinden we dan ook belangrijker dan naar een maximale digitale aanwezigheid te willen streven op alle mogelijke externe platformen”.

Wat is de leukste anekdote die je hier tot nu toe kon beleven?

“Wat me echt gelukkig maakt, zijn de vele kansen die je hier krijgt. Eigenaar Jochen Leën geeft me veel vrijheid om zelf initiatieven te nemen, en dat is iets dat je niet overal vindt. Maar ik word er wél extra door gemotiveerd”.

Zie je je ooit zelf een hotel leiden?

“Enerzijds denk ik dat het niet zo evident zal zijn om alles wat aan La Butte aux Bois en Stiemerheide verbonden is, zomaar achter mij te laten. Anderzijds: ik sta er zeker voor open om een eventuele stap naar het buitenland te zetten, temeer omdat ik van reizen houd, maar op dit moment ben ik er nog niet echt mee bezig. Time will tell?”

Voor meer info, surf naar www.labutteauxbois.be en www.stiemerheide.be

[ Danny Verheyden ]