Februari, dat is de maand van Tournée Minérale. Tijdens de kortste maand van het jaar laten heel wat mensen de alcohol even links liggen. Ook los van deze campagne is er een toenemende vraag naar alcoholvrije alternatieven. Aan de Horeca om hier op in te spelen.

Tournée Minérale werd in 2017 in het leven geroepen door De Druglijn en Stichting tegen Kanker. Via het initiatief wil men de Belgen doen stilstaan bij de impact van (overdreven) alcoholgebruik op de gezondheid. Al van bij de eerste editie schreven 120.000 landgenoten zich in. Intussen is de naam Tournée Minérale een begrip.

De keuze voor de maand februari is er niet toevallig. In coronavrije jaren hebben we dan liederlijke eindejaarsfeesten en een plejade aan recepties achter de rug. Het ideale moment dus om even te ‘detoxen’.

Het afraden van alcoholconsumptie mag dan op het eerste zicht contradictorisch zijn met de belangen van de cafés en restaurants, toch sprongen heel wat slimme Horecaondernemers mee op de kar. Het idee daarachter? Wie meedoet aan de campagne én toch op café of restaurant wil, moet je toch ook iets lekkers zonder alcohol kunnen aanbieden.

Tournée Minérale zal afgelopen zijn als de Horeca terug de deuren mag openen, toch is het interessant om blijvend in te zetten op alcoholvrij en gezond. Het coronavirus heeft bij de bevolking gezorgd voor een groeiende aandacht voor een goede gezondheid.

Volwassen frisdranken

Het gamma aan frisdranken in de handel kent de jongste jaren een enorme uitbreiding. Frisdrank wordt niet langer gezien als een voornamelijk voor kinderen bestemde dorstlesser. Felgekleurde en al te suikerrijke dranken zijn minder in trek en ruimen plaats voor meer ‘volwassen’ smaken. Men gaat meer werken met kruidenextracten, met thee, met kokoswater… Ook de verpakkingen zelf stralen meer ambacht en authenticiteit uit. De klant krijgt dit graag geserveerd in een mooi glas met voldoende ijs en een leuke garnering. 

De gin-tonic hype zorgde ook voor een opwaardering van de tonic zelf. Het gamma aan tonics is de dag van vandaag immens. Van klassiek bitter tot meer floraal en geparfumeerd. Ook hier kun je spelen met de intussen bekende aromaten die bij een gin-tonic horen (rozenblaadjes, kardemon, komkommer…).

Sinds een aantal jaar zijn er ook tal van alcoholvrije gins op de markt. Die gaan vlotjes over de toonbank. Ze behouden vrij goed de essentiële aroma’s en smaken van een échte gin. In een goed alcoholvrij alternatief voor gin zijn de basisingrediënten van gin aanwezig, alleen de alcohol ontbreekt. Ze zijn smaakvol, fris en opwekkend dankzij ingrediënten als jeneverbessen, limoen, koriander, hibiscus of oranjebloesem.

Ook een alcoholvrije topper is gemberbier. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden is het geen bier. In de Angelsaksische landen is dit product al langer populair, nu waait het naar onze contreien over. Het is een frisdrank gemaakt van water, gember, suiker en citroensap. Gember is trouwens een erg gezond ingrediënt. Het beschermt tegen hart- en vaatziekten en bevat een schat aan vitaminen, mineralen en vezels. Gemberbier is lekker om op zich te drinken, maar het maakt ook deel uit van heel wat cocktails (zoals Dark ’n Stormy of Moscow Mule) of mocktails. Tournée Minérale of niet, het is sowieso een interessant product om in huis te hebben.

Hetzelfde kunnen we zeggen van alcoholvrije vermout. Vermout (en dan vooral de bitterzoete versie) is sowieso aan een opmars bezig en dat geldt ook voor de alcoholvrije vermout. Je kunt hem op dezelfde manier drinken als een ‘gewone’ vermout. Als een aperitief over ijs geschonken maar bijvoorbeeld ook in een ‘highball’ met tonic.

Mocktails

In een groeiend aantal restaurants kun je nu, naast een arrangement aangepaste wijnen, ook kiezen voor een arrangement sappen en/of infusies die aangepast zijn aan de gerechten. Restaurant Noma in Kopenhagen was er trendsetter in. 

Het gaat hier natuurlijk niet om simpele vruchtensappen, de chefs steken er echt veel werk in. Denk aan drankjes met of op basis van komkommer, pompelmoes, jeneverbes, den, zuring of Oost-Indische kers.

Als aperitief kiezen steeds meer klanten voor een mocktail. De mocktail heeft in de loop der jaren een serieuze weg afgelegd. Vroeger waren ze vaak te zoet en misten ze aciditeit en kruidigheid. Nu zijn er veel meer geschikte producten in de handel verkrijgbaar om een lekkere mocktail te maken. Met goede tonics, met gemberbier, verse vruchtensappen, alcoholvrije ciders, munt of andere aromaten en (infusies van) kruiden maak je de heerlijkste alcoholvrije drankjes. 

Ook alcoholvrije wijn is een optie, bij de borrel of als begeleider bij een lekkere maaltijd. Het aanbod aan alcoholvrije wijnen is stevig gegroeid. Dankzij nieuwe technieken is de kwaliteit er duidelijk op vooruit gegaan. Het basisproduct is trouwens altijd een échte wijn, dus met alcohol in. Nadien wordt de alcohol eruit verwijderd. 

Je hebt ze in wit, rosé, rood of met bubbels. Van de vier varianten benadert de alcoholvrije schuimwijn het dichtst de smaak van zijn alcoholhoudende pendant. 

De alcoholvrije pils kennen we al vele decennia. Zowat alle grote brouwerijen hebben nu al een pils zonder alcohol in hun rangen. 

Nieuwer is dat er nu ook alcoholvrije speciaalbieren op de markt komen, en dit vaak met heel behoorlijke resultaten. 

Daar klinken we op!

Tekst: RDV