De Belgen aten in 2017 thuis gemiddeld 8 kg vis, week- en schaaldieren, zowel vers, diepgevroren en verwerkt, voor een waarde van 99 euro. Dat is in volume 2% minder dan in 2016. Hierbij valt op dat categorie ‘verse bereidingen’ steeg met 12%, terwijl de verse, diepgevroren en gerookte producten minder gekocht werden. Verse vis, schaal- en schelpdieren zijn nog altijd goed voor de helft van het volume, maar verloren toch 4% van het totale aanbod. Ze werden wél 4% duurder.
Binnen de korf vlees, vis en gevogelte hield vis goed stand met een aandeel van 14,8% in volume. Dit blijkt uit cijfers die het marktonderzoekbureau GfK België voor VLAM opvolgt.

De hyper- en grote supermarkten (DIS 1) bleven met 40,5% marktaandeel afgetekend marktleider maar verliezen terrein aan de hard discounters en buurtsupermarkten. De visspeciaalzaak verloor de voorbije periode marktaandeel en zakt onder de 9%. In Vlaanderen is de visspeciaalzaak voor verse vis en noordzeevis wel belangrijker maar ook hier verliest dit kanaal terrein.

De Belg: een viseter?

De Belgen aten in 2017 meer vis, week- en schaaldieren buitenshuis in vergelijking met 2014. Dat bevestigt onderzoek van iVox. De Vlaming is de grootste viseter in België en koopt anderhalve kg vis, week- en schaaldieren meer dan de Waal en 0,3 kg meer dan de Brusselaar. 94% van de gezinnen kochten vorig jaar vis, week- en schaaldieren en ze deden dit gemiddeld 19 keer of een halve keer minder dan in 2017.

Twee derde van de visconsumptie vindt nog altijd thuis of bij familie en vrienden plaats. Van het overige derde neemt de horeca een steeds belangrijker wordend deel voor zijn rekening. In drie jaar tijd steeg dit aandeel van 16 naar 21%. Terwijl kabeljauw en zalm eerder thuis geconsumeerd worden, zijn scampi en mosselen dan weer typische restaurantproducten. In het algemeen worden vis, week- en schaaldieren relatief vaker op restaurant geconsumeerd dan bijvoorbeeld vlees en kip. In lijn met de licht stijgende voedingsbestedingen steeg het aankoopbedrag van vis, week- en schaaldieren vorig jaar met 2%. Het gekochte volume van de viscategorie in België kromp de voorbije periode echter met 2%. Vooral diepgevroren schaal- en weekdieren en gerookte vis liepen terug. Verse vis was vorig jaar 4% duurder en daalde met 4% in volume per capita. De Belg kocht vorig jaar gemiddeld 1,5 kg verse vis. Verse vis kon niet méér kopers aantrekken en de Belg kocht zijn vis iets minder frequent: de aankoopfrequentie daalde van 9 naar 8,6 keer op jaarbasis. Het segment van de gerookte vis deed het, na een goed 2016, nu minder goed. De verse mosselen waren in 2017 goedkoper en konden zowel het aantal kopers als het volume op peil houden. De verse bereidingen op basis van vis, schaal- en weekdieren kenden daarentegen een spectaculaire volumegroei met12%. Traiteurgerechten en slaatjes deden het dus goed.

Koplopers

Kabeljauw blijft de populairste vissoort, op de voet gevolgd door zalm. 45% van de Belgische gezinnen kocht vorig jaar verse kabeljauw. Dan volgt verse zalm met 40%. Deze twee klassiekers zijn samen goed voor de helft van de totale versverkoop en dit aandeel stagneert. Zalm verloor terrein maar dit verlies werd gecompenseerd door de groei bij kabeljauw.
De noordzeevissen heilbot, zeebaars, tong, poon en roodbaars deden het beter in 2017 dan in 2016. Exotische soorten zoals pangasius, tilapia en victoriabaars verliezen verder aan populariteit.

Opmerkelijk: de gepelde grijze garnalen stegen verder in prijs met 12% maar verloren wél 14% in volume per capita. Ten opzichte van acht jaar geleden verdubbelde hun prijs én halveerde het gekochte volume.

www.vlam.be