Digitalisering maakt het mogelijk om grondstoffen en producten over de gehele productieketen efficiënter en duurzamer te behandelen.

En dat begint al bij de landbouw. In de broeikassen detecteren slimme camera’s en sensoren wanneer de planten nood hebben aan bepaalde voedingsstoffen. Door efficiënt gebruik van water, energie en voedingsstoffen kunnen producenten hun broeikassen optimaliseren en dus de grondstoffen efficiënter gebruiken. Dat biedt ons bijvoorbeeld de mogelijkheid om paprika’s over een langere periode te laten groeien.

Maar de slimme sensoren duiken ook op in de voedselproductie, van fabriek tot verpakking. De sensor van de toekomst zal u in de supermarkt kunnen vertellen of u een product nog kan eten. Door gewoon de houdbaarheidsdatum op de verpakking te controleren, weet u of een slaatje nog vers is. Maar wat als de verpakking beschadigd is, of als het product wel nog goed is, maar de datum overschreden is? “Een Europees project bestudeert hoe een sensor in de verpakking kan aangeven, bijvoorbeeld via uw smartphone, of het product nog vers is. Zo voorkomen we ook dat het weggegooid wordt, wat leidt tot minder voedselverlies”, legt Karl Boumans, verantwoordelijke innovatie bij Flanders’ FOOD, uit.

Marketing en online, rechtstreekse verkoop

Om zo goed mogelijk te voldoen aan de behoeften van de consument moeten we de informatie rechtstreeks aan de bron kunnen verzamelen. Als uw Facebook-activiteit aantoont dat u fan bent van huisgemaakte en streekproducten, dan zou u op uw profiel reclame en promoties kunnen zien voor artisanale taarten.

Of stel dat er komend weekend mooi weer voorspeld is en u wilt een barbecue houden. Producenten moeten uw verwachtingen kunnen volgen en eraan voldoen. Want u wilt natuurlijk dat de worsten en veggieburgers en de juiste saus op tijd beschikbaar zijn in de winkel. Op basis van statistieken die het hele jaar door bijgewerkt worden, kunnen bedrijven voorspellen wanneer er vraag zal zijn naar bepaalde producten. Dankzij deze informatie kunnen ze bepaalde ingrediënten of producten inslaan en deze op het juiste moment verwerken en leveren aan de kleinhandelaars.

Een ‘blockchain’ die de gehele keten scant

De consument van vandaag wil alles weten over zijn voedingsmiddelen en we kunnen al bepaalde informatie bekomen door een product te scannen.

In de toekomst zullen we ons in een ‘blockchain’ bevinden, een soort grote gegevensbank, waarin een volledige keten gecertificeerd wordt, van grondstof tot bedrijf”, benadrukt Karl.