De ‘Specialty Coffee Association’ (SCA) kende de prijzen toe voor de ‘Best New Product Awards’ ter gelegenheid van de 2018 World of Coffee show in Amsterdam. Deze vereniging steunt op 3 essentiële pijlers: openheid, solidariteit, belang van gedeelde kennis en ervaring. Van de koffietelers tot baristas en branders, omsluiten de leden de ganse wereld en omvatten ze elk specifiek element binnen de koffiewaardeketen. Ze zet zich in om de standaard van koffie wereldwijd op een hoger niveau te brengen via een samenwerkende en progressieve benadering. Het doel: een eerlijke industrie opbouwen, duurzaam en nuttig voor iedereen en een industrie met respect voor menselijke waarden.

Peru in de koffiewereld

Het begrip Peru is rijk aan associatieve waarden: voor de enen is het avontuurlijk en een uitdaging voor het individu. Voor anderen staat Peru voor het ontdekken van oude culturen die nog steeds verder leven in dit land. Voor weer anderen is het exotisme, speciaal en met een indruk van schaarste en exceptionele kwaliteit. Soms wordt Peru vergeleken met een ladekast en in elke lade zit een andere rijkdom en iedereen kan wel zijn eigen lade vinden. Peru, een land met onbegrensde mogelijkheden, is uniek door die overvloed aan voordelen en mogelijkheden. Peru is een land van duizenden facetten. Maar Peru is ook een specialist en neemt een belangrijke plaats in de voedingsindustrie in. De landbouwproducten zijn rijk aan smaak, voedzaam dankzij het klimaat, de irrigatiesystemen en een combinatie van voorvaderlijke en moderne kennis en overdracht ervan van generatie op generatie. Het klimaat van Peru, de temperatuur en neerslag, gecombineerd met de hoogteverschillen, zijn de perfecte ingrediënten om koffie van hoge kwaliteit te bekomen. Koffie die unieke sensoriële ervaringen toelaat. De tien producerende regio’s geven kopjes koffie die elk een ander smaakprofiel hebben en… elk hun eigen verhaal. De grote verspreiding over het land en de diversiteit op vlak van klimaat en hoogte van de aanplantingen zorgen ervoor dat er geen oogstseizoen is, en het oogsten is verspreid tussen maart en september. Overal wordt de pluk van de bessen manueel opgestart op het moment dat het beste oogstresultaat verwacht kan worden. Het noorden staat in voor 43% van de oogst, de centrale regio is goed voor 34% en het zuiden staat in voor 23%. De producenten baten kleine plantages uit (variërend tussen 0,5 en 5 hectare ) meestal binnen de familiale gemeenschap maar er ontstaan meer en meer associaties die uiteraard een groter commercieel potentieel kunnen dekken. Daarnaast ondersteunt de overheid de export door samen te werken met de telers en in het buitenland op speciale evenementen ‘coffee tastings’ te organiseren. De premium kwaliteit van de Peruviaanse koffie kan steunen op de grote variëteit en de unieke smaken. En voor de eindgebruikers is er de garantie van duurzame productie, herkomstgarantie en de aanpasbaarheid aan lokale verwachtingen. Peru produceert de Arabicavariëteit, die bestaat in diverse smaken, aroma’s en aciditeitsgraad; de meest voorkomende is de Typica. Maar daarnaast zijn er ook de Caturra, de Catimor, de Bourbon en de Pache.

Authenticiteit, traditie en moderne technologie

We spraken over de origine en specificiteit van koffie uit Peru met Erick Garcia Gonzàlez (Counsellor Trade Commission of Peru): “De duurzame productie is zeker een centrale waarde. De meeste telers hebben kleine plantages en vaak maken de koffieplanten gewoon deel uit van de jungle. Dit houdt ook in dat er een enorme rijkdom is aan aroma’s en aan diversiteit. De koffieplanten staan in hun natuurlijke biotoop. Er worden geen pesticiden gebruikt om een heel eenvoudige reden: er is geen geld om dure chemische middelen te kopen en de natuur doet schitterend zijn werk. Ook de uitrusting is vaak eerder ‘primair’, in elk geval niet uitgekiend maar de selectie van de bonen, het kiezen van het moment van de pluk zijn professioneel en overgedragen van generatie op generatie. Verbazend wat daarvan het resultaat is, je ontdekt er een nieuwe spirit in. Denk dus niet ‘koffie is maar koffie’. Het is meer dan de smaak en het aroma: het gaat ook om het natuurlijke van het hele proces, de milieuvriendelijkheid, een combinatie van klimatologische en geografische elementen, een schitterend ecosysteem. Al deze combinaties maken de koffie uit Peru uitzonderlijk.”

De handelsmissie van Peru staat dan weer in voor het promoten van het land en van de exportproducten, dus ook de koffie: “De koffie uit Peru staat duidelijk als referentie voor de origine vanaf de telers tot de branders, van bes tot boon, en berust op familiale traditie. De familie staat echt centraal en er is een affectieve en economische band. Ganse families en generaties werken in de koffie en de koffieteelt. Er is dus een enorm menselijk potentieel en een grote ervaring op vlak van productie, maar de commerciële aanpak moet komen vanuit de overheid. De koffie is voor 92% bio en 100% fairtrade gecertificeerd. Door deze kwalificaties is er een stijgende belangstelling voor Peruviaanse koffie op de internationale markten tegen competitieve prijzen.”

usarabia@promperu.gob.pe
egarciag@mincetur.gob.pe