Tijdens de afgelopen Horeca Expo editie organiseerde de vzw Belgische Wijnbouwers een conferentie over de toekomst van de Belgische wijnen. “De Belgische wijnbouwer zal het pad van het amateurisme moeten verlaten en de weg van de ondernemer moeten inslaan”, zo klonk het onder andere.

De in 2009 opgerichte vzw Belgische Wijnbouwers, toen nog een kleine groep wijnbouwers, is thans uitgegroeid tot dé belangenorganisatie van de Belgische wijnbouwsector. Met meer dan 145 actieve leden vertegenwoordigt ze ruim 85% van de professionele wijnbouwers in Vlaanderen, onder het voorzitterschap van Lodewijk Waes.

Hoe ziet de toekomst van de Belgische wijnen er nu uit? 2024 was alvast een oogstjaar om snel te vergeten, gegeven de voorjaarsvorst, de schimmeldruk en nog andere grillen van de natuur.

“België is de laatste 10 jaar een zeer divers en kwalitatief wijnland geworden, aldus wijnschrijver Stefaan Soenen. We zijn van amper 80 ha wijnoppervlak naar meer dan 1.000 ha gegaan, en van 50 geregistreerde wijnbouwers naar meer dan 300. Kwalitatief kunnen we het niveau van de Bourgogne aan, en zijn we zelfs goedkoper, ook in vergelijking met champagne. Er is ook zeer veel buitenlandse expertise naar België gekomen”.

Tijdens de 35ste editie van Horeca Expo in Gent reikte Lodewijk Waes, voorzitter van de vzw Belgische Wijnbouwers, de titel van Belgische Wijnambassadeur uit aan wijnschrijver Stefaan Soenen

Vraag is natuurlijk: hoe overtuig je de Belgische restaurateurs om Belgische wijnen meer op de kaart te zetten? 

“20 jaar geleden kende niemand Belgische wijn, en nu weet iedereen dat de kwaliteit goed is, aldus Arnaud Leroy, sales manager van Ruffus in Binche. Er blijft wel een vooroordeel bestaan over de prijzen, die hoog zouden liggen, maar bij de grote Champagnehuizen weet je dat je meebetaalt voor de marketing rond de merken. Daarnaast wordt er in ons land terecht veel aandacht geschonken aan termen als lokaal en duurzaam, maar dan vooral wanneer het over groenten en vlees gaat. Maar waarom niet als het over de inhoud van het wijnglas gaat? We hebben daar nog werk voor de boeg”.

Voor Ghislain Houben, econoom van opleiding, professor bij de universiteit Hasselt en zelf een wijnbouwer, moet de Belgische wijnbouw zichzelf dringend in een ondernemersjasje steken.

“Dankzij grootschalige manifestaties rond Belgische wijn en het groeiende oenotoerisme zitten we in een goede flow, maar dat maakt de komende uitdagingen er niet minder dringend op. In de fruitsector bv. worden er manieren gezocht om zich te wapenen tegen de grillen van de natuur, zoals warmtekanonnen, maar dat aspect mis ik toch wat in de Belgische wijnbouw. Men vindt dat men de natuur volop zijn gang moet laten gaan, maar dat is niet meer houdbaar. De minimale productie die uit het slechte oogstjaar 2024 zal komen, kan je vanuit economisch standpunt misschien wel één jaar, maar geen meerdere jaren volhouden”.

Wijndomein Aldeneyck

Een ander aspect is het consumptiepatroon van onze jongeren.

“De wijnconsumptie slinkt in het algemeen, de jongeren kijken naar andere dranken,  en de Belgische wijnbouw doet of er niets gebeurt. Ik pleit er dan ook voor om de Belgische wijnbouw van zijn roze wolk af te halen. Ik ben geen pessimist, maar na 22 jaar in de wijnbouw zegt de realist in mij dat je als wijnbouwer economisch moet gaan denken”, aldus nog Ghislain Houben.

“De grootste uitdaging bestaat erin dat de vraag momenteel hoger is dan het aanbod, pikt Arnaud Leroy in. We moeten ons voorbereiden op de saturatie van de Belgische wijnmarkt binnen een 10 à 15tal jaar, en daarnaast moeten we ons ook voorbereiden op de export”.

“Geen enkele sector in België kan hogere groeicijfers voorleggen dan de Belgische wijnbouw, besluit voorzitter Lodewijk Waes. Door de investeringen, de zware loonlasten, de accijnzen en de lagere opbrengst per hectare liggen de prijzen van onze wijnen misschien iets hoger, maar mede door opleidingen en zware investeringen in nieuwe vinificatieruimtes en moderne apparatuur is de kwaliteit van onze “cool climate wines” top en de ecologische voetafdruk quasi nihil.

Dé uitdaging ligt hem voornamelijk in het overtuigen van de consument én de horeca. De horeca zou ook geen factor van 3 of meer moeten toepassen op onze wijnen, dan wel een vaste winstmarge van bv. 20€/fles, wat het interessanter maakt voor de consument”.  

Voor meer info, surf naar www.belgischewijnbouwers.be

Domein Ledezijde / Domein Vandeurzen

 

(dv)