Sociale media zijn niet meer weg te denken in de horeca. De opkomst van platformen zoals Instagram, Facebook, TikTok en Google Reviews maken een sterke online aanwezigheid dan ook essentieel voor Horecazaken. Door je gasten te motiveren om je Horecaconcept te verspreiden via sociale media kan je immers nieuwe klanten aantrekken, zonder daarbij een groot marketingbudget te moeten spenderen. Meer dan ooit is de gast dus koning(in), en tegelijkertijd ook je belangrijkste marketeer.

Een Horecazaak die mee wil zijn met de tijd, dient een ‘Instagrammable’ en dus visueel sterk concept neer te zetten. Dan kan gaan om een aspect uit het interieur, een gerecht, een mooi gedekte tafel, de ‘ambiance’ in de zaal enz. Geposte foto’s, filmpjes en commentaren kunnen (zeer) snel tot bijkomende business leiden.

Het komt er dan ook op aan om online relevant te blijven in een snel veranderende markt. Op de aanstaande Horecava vakbeurs in Amsterdam (www.horecava.nl), die doorgaat van13 t.e.m. 16 januari 2025 en jaarlijks goed is voor enkele tienduizenden bezoekers, kan je in contact komen met exposanten die producten aanbieden met offline én online aantrekkingskracht, zoals leveranciers van Instagrammable interieur, design, wandplanten, verlichting, terrasinrichting, bestek, borden en visueel aantrekkelijke ingrediënten, garnering en dranken.

Op de beurs staan ook exposanten die ondernemers kunnen adviseren over sociale media. Ze geven bijvoorbeeld advies over de inrichting van je zaak en het creëren van Instagrammable drankjes en gerechten. Er is ook opnieuw een TrendLAB, waar trends tastbaar en toegankelijk worden gemaakt. In het AI-LAB kom je meer te weten over hoe kunstmatige intelligentie kan helpen met het schrijven van social posts en nieuwsbrieven.

Wat is nu het profiel van de gebruikers van sociale media? Cijfers uit diverse bronnen tonen aan dat het publiek verschilt van sociaal medium tot sociaal medium.

Zo is ongeveer 71% van de Instagram-gebruikers jonger dan 35 jaar, terwijl de dominante leeftijdsgroep bij Facebook tussen de 50 en 64 jaar (ongeveer 65%) ligt. Bij LinkedIn ligt 60% tussen de 25 en de 34 jaar, gevolgd door 30 tot 49 jarigen. Bij Tiktok is 38,9% tussen de 19 en de 24 jaar (erg jong dus) en 32,4% tussen de 25 en 34 jaar, wat aantoont dat de echte TikTok liefhebbers zich voornamelijk bij de Z & Y generaties situeren.

Opmerkelijk: gemiddeld besteedt men 115 minuten per dag (bijna 2 uur) aan het gebruik van sociale media, en is het gemiddeld aantal gebruikte platforms 4,4.

Opvallend: 90% van de gasten leest reviews van een restaurant in maken van een keuze. Voor 54% van de gasten zijn reviews doorslaggevend in de restaurant keuze. 57,2% van de bezoekers leest online reviews om meer informatie te vinden, terwijl 37% de social mediakanalen van een restaurant bekijkt.

81% van de restaurant reserveringen worden online geplaatst. 71% gebruikt hiervoor de reserveringstool van het restaurant zelf. 50% van de gasten baseert de keuze voor een restaurant op de menukaart.

Mond-aan-mond reclame blijft het hoogst scoren (54%) bij het ontdekken van nieuwe restaurants, maar wordt kort op de hielen gezeten door alweer de sociale media (44%). Ook opvallend: 32% van de bezoekers die je vangt op sociale media, gaat direct door naar de website van het restaurant en is dus een potentiële klant.

Hoe begin je nu als Horeca-uitbater aan de opstart van sociale media? In eerste instantie dien je goed na te denken over de contentplanning, aan wat je qua inhoud met je doelgroep wil delen. Bedenk een eigen stijl, maak het herkenbaar en post ook regelmatig, dan blijft de aandacht scherp.

Probeer ook verschillende soorten content te mengen, bv. door foto’s af te wisselen met bewegende beelden. Denk ook eens na over kortingsacties, weekmenu’s, specials, recepten in beeld, een ‘dag in het leven van de chef’ enz.

Gebruik hashtags, want deze zorgen voor een groter bereik. Zorg dus voor relevante hashtags bij je bericht.

Een andere aanrader is user generated content, waarmee je je gasten activeert om over jouw Horecazaak te posten.

Motiveer ook je gasten om posts over jouw zaak te delen door bv. een winactie te organiseren. Deel deze content ook zelf, dan komt deze gast misschien sneller terug én trekt het nieuwe gasten over de drempel omdat ze zichzelf met de gast identificeren.

Een laatste tip: de laatste jaren zijn er tal van food influencers op de voorgrond getreden, en die staan meestal te trappelen om een samenwerking op te starten.

[ Danny Verheyden ]