Foto: Het NH Brussels Louise is voortaan in handen van het Zweedse Pandox.
Alle indicatoren van het incoming toerisme wijzen er op sinds het begin van het jaar, en de ‘festivalmaand’ die juli was, bevestigt het opnieuw: het Brussels leisure toerisme herleeft. Volgt het zakentoerisme vanaf september?
Het gaat opnieuw de goede kant uit met het Brussels toerisme, zo blijkt uit de gemiddelde bezettingsgraden van de Brusselse hotels voor de afgelopen maand juli. Er werd een gemiddelde bezettingsgraad van 66,6% opgetekend, samengesteld uit een gemiddelde van 63,1% tijdens de weekdagen en een gemiddelde van 71% in het weekend. Daarmee zit de Brusselse hotellerie nog niet op het pré-corona niveau (in de julimaand van het recordjaar 2019 werd een bezettingsgraad van 75% gehaald), maar het zijn alvast bemoedigende cijfers.
“Het is duidelijk dat het leisure toerisme in Brussel herleeft, aldus Jeroen Roppe”, woordvoerder van Visit Brussels. “Sinds het begin van het jaar stijgen alle indicatoren van het incoming toerisme op maand-op-maand basis, en dat was ook het geval voor de afgelopen maand juli. Met dank aan de verschillende festivals en popconcerten, en dan vooral de 3 opeenvolgende weekends van Tomorrowland in Boom, een festival dat van gigantisch belang was voor de Brusselse hotelsector, temeer daar er in Brussel zelf verschillende Tomorrowland-gerelateerde events plaatsvonden. Daarnaast hadden we ook optredens van The Rolling Stones en Ed Sheeran, terwijl Coldplay begin augustus vier concerten met telkens 55.000 bezoekers gaf in het Koning Boudewijnstadion”.
Waar komen al die buitenlandse toeristen deze zomer vandaan?
“Onze buurlanden zijn en blijven uiteraard zeer belangrijk, met Frankrijk als de onbetwiste nummer één, en daarnaast zien we ook een belangrijk Spaans en Italiaans clientèle terug naar de Europese hoofdstad afzakken”, aldus Jeroen Roppe. “Op de verre afstand zien we dat de Aziatische markten momenteel nog aarzelen, terwijl de Amerikanen de eerste ‘back in business’ verre markt vormen”.
Gaat het zakentoerisme deze positieve trend doortrekken vanaf de maand september?
“We rekenen er alvast op dat we opnieuw naar een 50/50 verhouding (leisure vs business) kunnen evolueren zoals dat in 2019 het geval was”, zo stelt Jeroen Roppe. We blijven ook inzetten op het aantrekken van congressen en conferenties”.
Ondertussen “bewoog” er in juli ook wat op de Brusselse hotelvastgoedmarkt. Het Zweedse Pandox, met 8 hotels in portfolio één van de topspelers op de Brusselse hotelmarkt, nam het NH Brussels Louise aan de Charleroise Steenweg, goed voor 246 kamers, over van de NH Hotel Group, de grootste Spaanse hoteloperator.
Voor het najaar heeft Brussel overigens nog een paar publiekstrekkers in petto. Tijdens het weekend van 9 september wordt het gratis BD Comic Strip Festival georganiseerd in de faciliteiten van Gare Maritime (Tour & Taxis), en vanaf 14 oktober aanstaande tot 12 februari 2023 staat de Picasso & Abstraction tentoonstelling geprogrammeerd in de gebouwen van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België. Deze expo werd door de New York Times uitgeroepen tot één van de 10 belangrijkste expo’s van het jaar.
DV