Pro en contra’s

Vanuit het oogpunt van de hotelgast is de minibar een vergiftigd geschenk. Het is wel aangenaam wanneer je in je pyjama op je hotelkamer nog zin hebt in iets lekkers, en er staat een minibar. Langs de andere kant kan de prijs van het drankje of de snack wel alle plezier doen wegsmelten. Met de elektronische sensors in minibars die alles aanrekenen waar je aan gezeten hebt of wat maar verplaatst hebt, is de optie van: ”Ik drink dit watertje nu uit en koop morgen een ander flesje in de plaats”, verleden tijd, laat staan dat je je eigen drank in de minibar zet…

Tegenwoordig vind je meer hotels in de middenklasse zonder minibar ofwel met een koelkastje, waarin je zelf je spullen kunt in zetten. In de betere hotels bestaan er verschillende tendensen. Van gedeeltelijk tot volledig gratis. In het eerste geval zijn de watertjes, softs, zoute en zoete snacks gratis. De alcoholische dranken zijn meestal nog steeds te betalen. De prijs van al dat lekkers zit natuurlijk al berekend in de prijs van de kamer. Het is wel een interessant concept. Waar in sommige hotels gratis koffie en thee alsook water op de kamer staan, zijn gratis snacks wel zeldzaam. In een luchthavenhotel in Zaventem is de minibar met water en softs gratis in de ‘superior’ kamers. In de Executive kamers worden dikwijls ook bier, wijn en snacks aangeboden. Uiteraard zijn andere dranken via roomservice te bestellen.
Maar de discussie blijft: moet de minibar verdwijnen, leeggehaald of slechts gedeeltelijk gevuld worden? Want minibars brengen een kostbare en tijdrovende service met zich mee.

Alternatieven

Er zijn alternatieven. Zoals een pakket of een mooie doos die op de kamer gezet kan worden, of die je aan de receptie krijgt: een minibarbox. Het geheel past perfect in de traditionele minibar, de prijs is niet overdreven maar toch met een behoorlijke marge, en de hotelgast neemt de rest mee naar huis als hij dit wenst. Geen dagelijks onderhoud en geen controle van de minibar.

Leasen en huren

Een andere optie is de minibar gedeeltelijk of helemaal aan een derde firma overlaten. Er zijn bedrijven op de markt die verschillende huur- of leasingformules aanbieden. Zo kan een minibar gehuurd worden met een standaard huurcontract. Tweede mogelijkheid is een contract met gedeelde opbrengst; hier wordt de opbrengst verdeeld tussen hotel en verhuurder. De laatste optie is een concessiecontract. De verhuurfirma houdt zich dan volledig met het beheer en winsten van de minibar bezig.

 

Controlesystemen

De handling van minibars kost meestal meer dan wat ze opbrengt. Break-even wordt al als bevredigend beschouwd. Eén van de oplossingen is het installeren van een minibar die werkt als een kleine vendingmachine. Het is een gesloten systeem, via toetsen op de voorkant kan de hotelgast zijn keuze maken. Via een interface kan alles per kamer gecontroleerd worden. Een precies logsysteem elimineert elk verlies, al dan niet opzettelijk. Elk verbruik wordt onmiddellijk op de rekening van de gast gezet. De minibar kan tijdsgebonden gesloten worden overeenstemmend de plaatselijke wetgeving (zoals in de VS) of in kamers van minderjarigen. De verantwoordelijke krijgt elke morgen een lijst met wat in elke kamer bijgevuld moet worden.
Andere systemen gebruiken een papieren seal dat verbroken moet worden bij opening van de minibar. Vrij goedkoop maar toch nog arbeidsintensief.

Nog een veel toegepaste oplossing is het plaatsen van vendingmachines op iedere verdieping. Dikwijls worden die dan nog uitbesteed. Objectief beschouwd is een minibar op iedere kamer dus niet absoluut nodig. Maar net zoals andere kleine gadgets zoals toiletbenodigdheden, koffie en thee, internet en TV, zijn het al deze dingen die het verblijf in een hotel aangenamer maken zodat we ons een klein beetje thuis voelen. En zich thuis voelen in een hotel is de beste vorm van klantenbinding.
DH