Dagelijks onderhoud zorgt voor netheid en hygiëne, en voorkomt problemen. Meestal vinden we het echter een karwei. Gelukkig maken tal van machines het werk lichter.

Schoonmaak in de horeca

In de horeca spreekt men over 4 domeinen als het om poetsen gaat. De keuken en desinfectie, het interieur, het sanitair en de vloeren. Daarnaast natuurlijk het glazen wassen.
Het hoeven niet altijd gesofistikeerde elektrische toestellen te zijn. Het manueel onderhoud wordt eenvoudiger met een trolley. Bij de nieuwe karren is het mogelijk om die zelf samen te stellen volgens eigen behoeften. Basisprincipe is: twee behouders met plaats voor klein materiaal zoals doekjes en de nodige borstels, een reservoir voor proper en één voor vuil water. Eventueel met een perssysteem om vlakmop of ronde borstel uit te wringen. Daarbij een goede stofzuiger, stofwisser en een ragebol en men kan al een heel eind weg. Hoe groter het bedrijf, hoe meer men aan mechanisatie kan denken. Dit kan gaan van schrobzuigautomaten tot stoomstofzuigers.

Keuken

Voor de keuken staat alles vermeld in de HACCP-richtlijnen en is algemeen gekend. Soms is het noodzakelijk een- tot tweemaal per jaar een dieptereiniging door te voeren of door een derde te laten uitvoeren. Gespecialiseerde firma’s kunnen aan de hand van de Europese richtlijnen een inventaris opstellen van alle onderdelen die moeten gereinigd en gedesinfecteerd worden. Een soort ‘grote kuis’. Zo’n reinigingsproces heeft tot doel het besmettingsrisico bij de bereiding van voedsel tot een minimum te herleiden. Dan worden alle onzichtbare hoekjes van dampkappen, koelinstallaties, kooktoestellen, plafonds, vloeren, wanden, roosters enz. onder handen genomen.

Interieur

Hoe het onderhoud aangepakt wordt, hangt af van het soort horecazaak en de aankleding ervan. Sinds er niet meer gerookt mag worden, blijven muren en plafonds veel langer zuiver. Stof is niet te vermijden en met een stofdoek vliegt meer dan de helft gewoon naar een andere plaats. Er zijn twee methodes, de vochtige en de natte. Met een klamvochtige microvezeldoek blijft alles in het doek zitten, je dan ook regelmatig moet uitspoelen in water met een weinig detergent. Zo zullen microscopisch kleine vetdeeltjes ook mee opgenomen worden. Bij de droge methode gebruikt men de elektrostatische lading van doek of microvezelplumeau, die regelmatig buiten uitgeschud wordt.

Houten oppervlakken en meubelen worden gereinigd met handwarm water en vloeibare zeep, daarna nadrogen met een droge doek. Er bestaan spuitbussen met een mengsel van was en reinigingsmiddel om af te stoffen, te reinigen en te beschermen tegen vingerafdrukken en watervlekken. Ze ruiken meestal ook lekker.

Hout mag je nooit behandelen met schuurmiddelen of ammoniakhoudende middelen.

De meeste bekledingsstoffen bestaan voor een groot deel uit synthetisch materiaal. Hun voordeel is dat ze weinig vocht en vuil opnemen en minder verkleuren. Katoen is slijtvast maar gevoelig voor verkleuring en pletten. De vlekken mag je nooit uitkrabben, maar deppen met een vochtige doek. Er kan ‘pilling’ ontstaan. Hierbij gaan losse vezeltjes door draaiende bewegingen op de stof vervilten of klitten. Dit kan verholpen worden met een pluizenkam of textieltondeuse.

Poolweefsel zoals fluweel kan geplet worden door lichaamswarmte, vocht en gewicht. Hier moet je eerst een vochtige doek op het oppervlak leggen en daarna tegen de vleug in vegen met een zachte borstel  en laten drogen. Bij ‘shading’ of schijnvlekken liggen de polen van de stof niet in dezelfde richting. Dit heeft niets met kwaliteit te zien, maar ontstaat door gebruik. Om slijtagebevorderende deeltjes op weefsel te verwijderen gebruikt men eens per week een stofzuiger en borstelt men met de vleug van de stof mee. Afneembare hoezen op stoelen kunnen naar de droogkuis als ze te vuil worden, afneembare kussens ook…
Hotel

Een van de grootste uitdagingen in het hotelwezen is de kamer en badkamer perfect reinigen in de korte tijd tussen uit- en inchecken. In de grotere hotels wordt er een ‘housekeeping’ protocol opgesteld met de exacte volgorde van de handelingen. Leveranciers bieden tevens een schoonmaakconcept aan met alle materialen en producten. Daarbij komt meestal ook een opleiding op maat om te poetsen op de meest voordelige en tijdbesparende wijze. Dat geldt ook voor de andere ruimtes zoals de zwembaden, openbare ruimtes, bars en ontbijtzalen.

Het reinigen met veel chemicaliën verliest terrein omdat men meer milieubewust denkt. Microvezelproducten brengen hier de oplossing. Ze bestaan uit samengestelde vezels van polyester en polyamide met een dikte van 1/100 mm met tussenruimtes. Doordat de vezels veel dunner zijn dan het vuil, glijden ze tussen vuil en oppervlak en zo wordt vuil en vocht geabsorbeerd. Detergenten zijn in feite overbodig.

Machines
In de schoonmaakwereld bestaan er vele machines die een hoop werk uit handen nemen. Er zijn industriële stof- en waterzuigers, veegmachines en schrobzuigmachines, boenmachines met één of twee schijven en die ook voor nat schuren gebruikt kunnen worden en machines die met stoom reinigen. Met een schrobzuigmachine worden zittend of lopend grote oppervlakken met water en zeep gereinigd. Een goede machine zal in één werkgang een kraaknette en kurkdroge vloer achterlaten. Met schrobzuigmachines reinigt u -zittend of lopend- grote vloeren met water en zeep. Veegmachines bestaan in uitvoeringen voor binnen en buiten. Grote oppervlakken worden aldus stofvrij geveegd. Met een stofzuiger zal het werk echter grondiger gebeuren. De meeste stofzuigers hebben motoren die krachtig genoeg zijn. De zuigkracht hangt enkel af van de diameter van de zuigbuis. Een grotere diameter zorgt voor meer zuigkracht. Bij nieuwbouw kan zelfs gedacht worden aan een centraal stofzuigsysteem, geruisloos en comfortabel.
Schoonmaakfirma’s

Zelf instaan voor het onderhoud is niet altijd de beste oplossing. Denk maar aan de aankoop van producten, het vervangen van materialen, ziekteverzuim, ongevallenverzekeringen… Er kruipt heel veel tijd in.

Een schoonmaakfirma stelt bij de opmaak van een offerte een pakket samen van wat er schoongemaakt dient te worden en de frequentie. Ramen hoeven bijvoorbeeld niet elke week gezeemd te worden, stofzuigen en afstoffen van meubilair wordt op een regelmatige basis uitgevoerd. De schoonmaakfirma neemt meestal de materialen voor haar rekening, wat een zorg minder is voor de klant.

Vaak is er een basisschoonmaak van lokalen en dan een gedeelte dat specifieke schoonmaaktaken en reinigingsmethodes behelst. Aangezien een schoonmaakfirma over de knowhow en expertise beschikt, gaat zij de materialen op adequate wijze behandelen. Ook voor specifieke problemen als vlekken heeft zij meestal een afdoende oplossing. Het grote voordeel van het inschakelen van professionele schoonmakers is de garantie van een constante kwaliteit, routine van schoonmaakklussen en een financieel plaatje dat verrassingen vermijdt. Vaak stelt men immers schoonmaakforfaits voor met inventarisatie van de diverse taken. Daarbij komt nog dat de facturen uiteraard fiscaal aftrekbaar zijn. Het horecapersoneel kan zich volledig toeleggen op de hen toegewezen taken en hoeft zich niet om onderhoud- of poetsbeurten te bekommeren. In een tijd waarin we allen klagen dat het horecapersoneel te duur is, is dit toch iets om over na te denken.

 

Dirk Huijbrechts