De Horecabeurs Bredene is een decennium jong. Van 19 tot 22 februari brachten 7.400 horecaprofessionals een bezoekje aan deze beurs in het Meeting- en Eventcentrum Staf Versluys. Een indrukwekkende etagetent zorgde ervoor dat er ruimte was voor 35 extra standhouders, wat het totaal op 170 bracht.

De Horecabeurs Bredene zag tien jaar geleden het levenslicht toen de vakbeurzen aan de kust, eerst jarenlang Tecnick’Hotel en dan ook enkele edities van Horeca Boulevard, beide in Oostende, ermee stopten.

“Wij vonden dat de kust nood had aan een horecabeurs”, vertelt Eddy Gryson, schepen en voorzitter van het organiserende Autonoom Gemeentebedrijf Bredene. “De beurs startte heel kleinschalig, maar jaar na jaar groeiden we. Wij hebben trouwens een wachtlijst van 150 standhouders.

De vraag is dus veel groter dan waar we ruimte voor hebben. We kunnen dan ook selecteren wie we erbij nemen en we kijken daarvoor naar de diversiteit van het aanbod. Het heeft geen zin 20 standen van hetzelfde type product aan te bieden.

Door onze relatieve kleinschaligheid leggen de mensen hier heel snel contacten. Er wordt hier echt veel verkocht. Tijdens een bezoek van een paar uur heb je de hele beurs kunnen bezoeken en dat vinden we wel belangrijk. Het is dan ook niet onze ambitie om nog te groeien. We verschillen ook van de andere beurzen door de datum: in het voorjaar, een goeie maand voor het toeristische kustseizoen van start gaat.”

Bier hier!

De brouwers zijn altijd goed vertegenwoordigd op de Bredense Horecabeurs. Dit jaar waren ze met 27, zowat een tiende van het totale aantal brouwerijen in dit land. Van brouwersreuzen tot middelgrote en kleine brouwerijtjes. Ook hier was de opgang van de stouts en de IPA’s merkbaar. Het was trouwens biersommelier Sophie Vanrafelghem, die mee de beurs opende. Zij bracht een eigenzinnige kijk op de Belgische biercultuur.

Een trend die zich op de beurs duidelijk manifesteerde, was de toegenomen interesse voor alcoholvrije dranken. Denken we maar aan de speciale thees (al dan niet koud), aan kunstige koffiecreaties, aan premium tonics, aan natuurlijke limonades en aan mocktails.

Sinds Jeroen Meus ermee van start ging, is ook de betere hotdog ‘hot’. Een Oost-Vlaams worstenbedrijf pakte op de beurs uit met speciaal voor hotdogs geproduceerde worsten vervaardigd van kleinschalig gekweekte en natuurlijk gevoederde varkens.

Verder gaf een barista een gesmaakte workshop, kon je de geheimen van een aantrekkelijke theekaart leren kennen en verzorgde Horeca Vlaanderen een infosessie over arbeidsrecht binnen de sector.

Voor het eerst reikte de beurs de ‘Heureca! Award’ uit, een prijs die innovaties voor de horeca wil belonen en ze bekendheid wil bieden. Die ging naar de Ostendaise-oesters, die gekweekt worden in de Spuikom in Oostende.

De vakbeurs voor de horecaprofessional is in 2019 aan zijn elfde editie toe en zal plaats vinden van 25 tot en met 28 februari.

www.horecabeursbredene.be