Wat zijn de foodtrends voor 2023? Met meer dan 7.000 aangesloten restaurants in 400 steden en gemeenten in BeLux, en met meer dan 1 miljoen bestellingen op maandbasis, leveren de verzamelde data van Takeaway.com, ondertussen al 15 jaar actief in ons land, een aantal opmerkelijke trends op.

Niet dat we voor een spreekwoordelijke revolutie staan, want de Belgische keuken blijft de favoriet, gevolgd door de Italiaanse, de Amerikaanse en de Turkse keuken.

Comfort food speelt een belangrijke rol binnen een typische drang naar zelfzorg, en Belgen blijken daarin erg traditioneel te zijn. De top drie bestaat uit frieten (bij 33% van de Belgen in de top 3), pasta (32%) en chocolade (24%). Verder worden vooral pizza (23%) en traditionele Belgische gerechten, zoals stoofvlees of balletjes in tomatensaus (23%), vermeld. Meer dan de helft (55%) zou ook een modernere versie van hun favoriete comfort food wel smaken, zo blijkt uit onderzoek.

De pizza margherita was in 2022 het meest bestelde gerecht. Ook hamburgers staan in de top 5 van meest bestelde gerechten. Het populairste dessert was tiramisu. Een atypisch gerecht dat ook populair bleek te zijn, was haaienvinnensoep, en gerecht dat maar liefst 5.000 keer werd besteld.

De snelst opkomende keukens in België zijn de Japanse, de Mexicaanse en de Zwitserse keuken. Wie Japans bestelt, kiest vooral voor dragon eyes, edamame en gyozas. Binnen de Mexicaanse keuken wordt er vooral geopteerd voor taco’s (duh) en cheesy jalapeño poppers. Zwitserse gerechten zoals cordon bleu en cervela waren vooral in Wallonië erg populair.

29% van de bestellingen viel onder de categorie vegan of vegetarisch, wat maakt dat deze categorie blijft groeien op het platform. Vegetarische pizza was het meest bestelde vegetarische gerecht in 2022.

Maar liefst drie op de vier Belgen bestelden mobiel via de app van Takeaway.com, het resterende kwart surfte naar de website om een bestelling te plaatsen.

In Wallonië wordt er het vaakst besteld laat op de avond, terwijl Antwerpenaren dan weer piekten in weekend-bestellingen. In Brussel ging men ook het vaakst zelf de bestelling ophalen.

Uit de verzamelde data blijkt ook dat Belgen hun eetgewoonten en bestelgedrag in 2023 zullen aanpassen. Post-pandemie en in onzekere tijden is er ongetwijfeld een trend naar comfort food, en de consument wil het op elk moment van de dag aan huis geleverd hebben. Ook financiële redenen doen de consument anders bestellen: twee op de drie Belgen denkt erover na om eten te bestellen waarvan meerdere dagen kan gegeten worden. Ook het klimaat speelt mee: consumenten zijn meer dan ooit geïnteresseerd in seizoensgebonden producten en duurzame verpakkingen.

3 op de 10 Belgen, waarvan vooral Brusselaars en mannen, laten ook wel eens boodschappen thuis bezorgen. Van zij die dit al doen, zegt 3 op de 5 (57%) dat ze dit in de toekomst (mogelijk) nog vaker zullen doen. 

“We hebben daar reeds op ingespeeld door vroeger en later te leveren in Brussel, waar we al om 10u ‘s ochtends starten met leveren, en dat tot 23u ‘s avonds, aldus Siska De Lombaerde, de Country Director BeLux bij Takeaway.com die destijds als allereerste werkneemster in dienst trad van wat toen nog www.pizza.be was. Voortaan leveren we ook Starbucks koffie aan huis, en in 2022 startten we ook met het aan huis leveren van boodschappen in samenwerking met Carrefour. We gaan hier in 2023 verder op inspelen door het aanbod aan boodschappen en gemak producten verder uit te breiden, en dan zowel vanuit supermarkten als buurtwinkels, nachtwinkels, koffie- en dessertshops enz.”

Opvallend: Belgische jongeren stappen over op plantaardig voedsel, maar om een onverwachte reden: 50% gaat voor vegan om de kosten die aan online eten bestellen verbonden zijn, te drukken. Twee op de drie Belgen zijn ook van plan om eten te bestellen waarvan ze meerdere dagen kunnen eten. Naast keuzediversiteit in het aanbod gaat dan ook uitgavenbeheersing een grote rol spelen in 2023, te wijten aan de crisis.

“Het afgelopen jaar waren meer dan een vierde van alle bestellingen op Takeaway.com vegetarisch (29%), en bijna 13% was veganistisch, aldus Siska De Lombaerde. We spelen ook in op de trend van de duurzame verpakkingen, en dit met de lancering van verpakkingen van zeewier die binnen 4 weken biologisch afbreekbaar zijn”.

Het bedrijf www.justeattakeaway.com, met hoofdkantoor in Amsterdam en 680.000 aangesloten partners, is snel gegroeid naar één van de grootste food bestelsites ter wereld, en opereert in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Nederland, Canada, Australië, Oostenrijk, België, Bulgarije, Denemarken, Frankrijk, Ierland, Israël, Italië, Luxemburg, Nieuw-Zeeland, Polen, Slowakije, Spanje en Zwitserland.

Tekst: DV