In de week van 6 tot en met 8 oktober staat Maastricht volledig in het teken van gastvrijheid, gastronomie en Horeca-innovatie. Horecavakbeurs BBB Maastricht bestaat dit jaar 70 jaar en viert dat met een bijzondere jubileumeditie
Met de jaarlijkse uitreiking van de Michelinsterren, een vernieuwd publieksevenement en een recordaantal fine dining-aanbieders zet de beurs haar culinaire ambities kracht bij. Tegelijkertijd blijft de BBB trouw aan haar basis: een toegankelijke beurs voor de héle Horeca, van eetcafé tot sterrenzaak.
Publieksfestival ‘Proef je Regio’
De aftrap van het BBB-weekend vindt plaats op zondag 5 oktober met Proef je Regio, een publieksfestival op de beursvloer dat dit jaar groter is dan ooit. “Vorig jaar was het nog een kleinschalig initiatief met zo’n 500 bezoekers, dit jaar gaan we voor 2000,” vertelt productmanager BBB Maastricht & Folie Culinaire Silvie Slachter. “We hebben het serieus aangepakt, met een eigen website, aankleding en een mediakit voor de deelnemers.” Bezoekers kunnen gratis binnenlopen, proeven bij tientallen streekproducenten én producten direct kopen – iets wat uniek is voor een Horecabeurs. “We hebben gekozen voor een marktachtige sfeer met als voorbeeld de bekende Hubertusmarkt in Gulpen. Standhouders kunnen ter plekke verkopen, al faciliteren wij dat niet actief.”
Michelin-gala
Maandag is traditioneel de drukste dag van de beurs, met als hoogtepunt de uitreiking van de Michelinsterren. Nieuw dit jaar is een aangepaste looproute die de bezoekers van de ceremonie via de beursvloer laat uitstromen. Ook het sterrendiner krijgt een andere opzet. “Vorig jaar zaten we met 930 gasten verspreid over meerdere zalen. Nu gaan we terug naar 750 gasten, zodat iedereen samen in één ruimte dineert en naborrelt. Logistiek veel fijner én gezelliger.”
Streekfocus en fine dining
De beursvloer zelf biedt een breed aanbod voor elke Horecaprofessional. Toch zijn het de streekproducten en fine dining-segmenten waarmee BBB zich echt onderscheidt. “Geen enkele andere Horecabeurs in Nederland of België biedt zoveel streekproducten en fine dining op één plek,” stelt Slachter. “En waar zie je zoveel sterrenchefs rondlopen als bij ons?”
De beurs werkt hiervoor nauw samen met partners als Euro-Toques, Koninklijke Horeca Nederland en Horeca Vlaanderen, dat dit jaar met een groot Belgisch paviljoen aanwezig is. “We zijn misschien regionaal verankerd, maar trekken nationaal én internationaal publiek.”
Inhoudelijk programma cruciaal
Beleving staat centraal, zowel op de beursvloer als in het uitgebreide kennisprogramma. Bezoekers kunnen deelnemen aan tal van inspiratiesessies, van trends in Belgische Horeca tot kostprijscalculatie-workshops. Slachter: “We investeren enorm veel in het inhoudelijke programma, omdat we écht willen dat de bezoeker er beter van wordt. Ondernemers geven hun kostbare tijd, dan willen we daar ook iets voor teruggeven.”
Daarnaast is er volop ruimte voor ontspanning en netwerken. “De aankleding is feestelijk, er is ruimte voor een bitterbal én een oester. We willen dat iedereen zich welkom voelt, of je nu een sportkantine runt of een fine dining restaurant.”
Ter ere van het 70-jarig bestaan organiseert BBB op dinsdagavond een besloten jubileumfeest in het centrum van Maastricht, exclusief voor standhouders en relaties. “Zij maken de beurs mogelijk en verdienen dit bedankje,” zegt Slachter. “Frans Duijts treedt op, er zijn cocktails, oesters – we pakken echt uit.”
Inspiratie en kennis
Toch benadrukt ze dat het uiteindelijk gaat om de bezoekers, de Horecaondernemers.
Waarom mogen zij BBB Maastricht niet missen? Slachter is duidelijk: “Omdat je er beter van wordt. Van de producten, de inspiratie en de kennis. De enige investering is je tijd.” En voor wie dat nog niet genoeg reden is: “BBB is de enige Horecabeurs die écht aandacht heeft voor elke Horecaondernemer. Van friet tot fine dining. En dat alles in een gastvrije, feestelijke sfeer.”
foto’s: © Gerlach Delissen Photography
publireportage