De 24ste editie van het Belgian Beer Weekend lokte 62.000 bezoekers naar de Grote Markt van Brussel. Bier blijft synoniem voor plezier, maar gegeven een dalend bierverbruik in ons land (-5,8%), een voor het eerst afkalvende export (-7,5%), een strenger toekijkende overheid en een stijgend verbruik van het alcoholvrije en -arme aanbod (+12%), zijn de Belgian Brewers aan een versnelling van de reeds ingezette herpositionering toe.

Aan de jaarlijkse hoogmis die het Belgian Beer Weekend opnieuw was van 6 tot 8 september ll., namen 52 brouwerijen deel, goed voor 500 verschillende bieren, waarvan bijna 10% alcoholvrij of -arm. Want, het is een feit: dit is nog zowat het enige biersegment dat stijgt in ons land: +12% in 2023.

Deze toch wel opmerkelijke marktevolutie bevestigt het toenemend gezondheidsbewustzijn bij de consument, en sluit ook aan bij de www.beresponsible.be campagne, een platform dat pleit voor verantwoorde consumptie.

Voor de overheid is de huidige aanpak echter niet genoeg. Er gaan stemmen op om de in februari ll. gelanceerde slogan “alcoholmisbruik is schadelijk voor je gezondheid” al te verstrengen naar “alcoholgebruik is schadelijk voor je gezondheid”. Wordt bier hetzelfde pad opgejaagd als tabak? Als het afhangt van Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid Frank Vandenbroucke, niet meteen de dapperste der Belgische Bourgondiërs, waarschijnlijk wel…

De brouwers zullen sowieso blijven beantwoorden aan de stijgende vraag naar alcoholvrij en -arm, temeer daar er qua aanbod nog forse stappen gezet kunnen worden. Het huidige aanbod is qua smaakbeleving ook flink verbeterd tegenover vroeger, wat maakt dat de consument er ook meer open voor staat; een pluim op de hoed van de Belgische brouwingenieurs.

Tijdens de academische zitting die voorafging aan het Belgian Beer Weekend, noemde Bernard Deryckere, voorzitter van de Belgian Brewers, 2023 alvast een zeer uitdagend jaar, gekenmerkt door een erosie van de competitiviteit, o.a. te wijten aan de stijgende productiekosten en het toenemende lokale aanbod op vooral de verre markten.

“Drink less, taste more”, dat is de slogan die we meer en meer moeten hanteren, zo stelde hij. Laten we vechten tegen alcoholmisbruik, want het gaat om een minderheid waaronder de meerderheid niet mag lijden. Daarnaast zou ik ook op het zeer belangrijke gegeven van emotioneel welzijn in de huidige wereld willen wijzen. Wat is er leuker dan met enkele goede vrienden op een terrasje van een Belgisch biertje te genieten? Laten we dan ook onze fierheid op de door de UNESCO erkende Belgische biercultuur behouden. Wij blijven immers synoniem voor een mix van ambacht en technologie, kwaliteit, passie, innovatie en creativiteit”.

Voor meer info, surf naar www.belgianbrewers.be

(dv)